Del : SMS
Berlingske Business

Ambassade: Nu kommer de »rigtige« investorer

farm
»Nu kigger de danske virksomheder langt mere bredt og ser, der er mange flere nicher end landbrug, hvor Ghana er blevet attraktiv,« siger Jacob Kahl Jepsen. Foto:

På den danske ambassade i Ghana oplever man lige nu masser af interesse fra danske virksomheders side af – men endnu vigtigere: der er tale om langsigtede investorer.

Artiklen fortsætter under annoncen

På den danske ambassade i Ghanas hovedstad, Accra, står man via Eksportrådets udsendte klar til at rådgive potentielle danske investorer i Vestafrika. P.t. er interessen stor, men det er ikke i sig selv det, der glæder kommerciel attaché Jacob Kahl Jepsen.

Han hæfter sig nemlig ved, at de virksomheder, der melder sin interesse for tiden, er præget af, at de har overvejelser om at blive i landet i lang tid.

Det, mener han, er positivt af flere årsager. Én ting er, at det viser, at investorerne har forstået, hvad det kræver at gøre forretning i et land som eksempelvis Ghana – en anden er, at det dermed også bliver projekter, som kan være med til at støtte nationens langsigtede økonomiske udvikling.

27BUSVaekstBred.jpg

Jacob Kahl Jepsen oplever tillige, at det i dag er en anden type investorer og virksomheder, der viser interesse, end det var tidligere. For nogle år siden var det i høj grad landbrugsproduktion, der var i centrum for danske investeringer i Ghana. Nu er feltet langt bredere – der er blandt andet projekter inden for byggesektoren, der handler om at skabe billigere boliger og boligfinansiering.

»De virksomheder, der tilbyder sig her til Ghana, har ændret sig. Man kan sige, at vores portefølje i dag er anderledes,« siger han og tilføjer:

»Nu kigger de danske virksomheder langt mere bredt og ser, der er mange flere nicher end landbrug, hvor Ghana er blevet attraktiv,« siger han over telefonen fra Accra.

afrika

Ambassadens rolle er i den forbindelse at rådgive og være med til at skabe kontakter for danske virksomheder, der vil gøre forretning i Vestafrika. Det er blandt andet ved at invitere virksomhederne derned, så de selv kan få syn for sagen. For dem, der går med drømme om at gøre business i Vestafrika, advarer Jacob Kahl Jepsen dog imod at tro, at der er tale om det rene slaraffenland. Der er stadig store barrierer for danske virksomheder – blandt andet kulturelt.

Derudover er den ghanesiske regering også begyndt at kræve mere af potentielle investorer. Det er ikke mere bare nok at dukke op med en pose penge i hånden.

»Det er ikke nødvendigvis »easy game« at gøre forretning her. Man skal både have tålmodighed og finanser til at investere langsigtet,« siger Jacob Kahl Jepsen og tilføjer:

»Det er nemlig også vigtigt, at man viser over for ghaneserne, at man gerne vil være en del af landet, være med til at udvikle det – og ikke bare kommer ind, høster ressourcerne og tager af sted igen.«

Det ændrer dog ikke ved, at Jacob Kahl Jepsen oplever, at der er en stor efterspørgsel fra danske virksomheder og investorers side af. P.t. har han snor i knap 40 projekter med danske virksomheder, der vil prøve kræfter i Ghana.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere