Del : SMS
Berlingske Business

Alt for mange innovations drømme kuldsejler

Innovation

På trods af at innovation er en central del af virksomhedernes vision, halter det stadig, når det kommer til eksekvering. Rapport peger på, at mange ledere fejler, fordi udviklingen ikke sættes i system

Artiklen fortsætter under annoncen

Blandingen af benhård global konkurrence og de teknologiske tigerspring, der bliver gjort i disse år, underbygger alt andet lige, at også inden for erhvervslivet gælder Darwins evolutionsteori. Udvikling og innovation er alfa og omega, hvis man som etableret virksomhed vil sikre sig en plads på fremtidens marked.

Men én ting er erkendelse, en helt anden er eksekvering. Og på det punkt viser en ny rapport fra det internationale konsulenthus PA Consulting, at danske virksomheder stadig har et stykke vej at gå.

04BUSAsetek#2.jpg

Konsulenthuset har interviewet ledere fra 750 virksomheder i 15 lande, og når det kommer til den danske del af konklusionerne, baseret på 55 respondenter, så vurderer PA Consultings nordiske innovationschef, at til trods for, at Danmark ikke skraber bunden, så er der stadig nogle store problemfelter. Deriblandt når det kommer til interne virksomhedsregler, investeringsmidler, resultatmålinger og tilgangen til innovation.

Og det mener innovationschefen, Mads Kjøller Damkjær, at virksomhederne skal have gjort noget ved.

24busPix-Trolle.jpg

Kernen i virksomheden

»Det handler om skabe et stærkt fokus på innovation, et fokus der skal forankres i hele organisationen. Innovation skal være kernen i virksomheden og skal gennemsyre kulturen og virksomhedens overordnede mission. Og så gælder det ikke mindst om at implementere og gøre brug af digitale platforme og teknologier, som kan hjælpe til at føre innovative projekter ud i livet,« siger han.

I industriens organisation, DI, tog man ligeledes temperaturen på innovationsindsatsen i Danmark og nabolandene i begyndelsen af året. Den efterfølgende rapport peger på, at Danmark på en international skala er ret godt med – men samtidig også at lande som Tyskland og Sverige er foran.

Godt, men ikke godt nok

Og det er godt, men ikke godt nok, mener DIs chef for små og mellemstore virksomheder. Sidsel Dyrholm Holst. Hun minder om, at blandt andet Danmarks status som værende et land med et meget højt omkostningsniveau og en stor andel af relativt dyre kvalitetsprodukter gør det ekstra vigtigt for Danmark hele tiden at være på forkant på innovationsfronten. Ellers risikerer de danske virksomheder at blive overhalet indenom.

»Det går sådan set i den rigtige retning. Vi har ikke en katastrofal placering, men der er potentiale til mere – og det specielt når det kommer til små og mellemstore virksomheder. Vi kan se, at de større virksomheder investerer mere i innovation og samtidig har et større marginalafkast,« siger hun og tilføjer:

»Det kan være udfordrende for mindre virksomheder at satse på innovation. De har ikke det organisatoriske setup, der gør, at de kan få bearbejdet ideerne rigtigt. Vi kan også se, at de virksomheder, der har en systematisk tilgang til innovation, også er dem, der får afkastet. Der opstår gode ideer hele tiden, men det kan være svært at omsætte dem til nye produkter og processer.«

Den holdning får opbakning i den dugfriske rapport fra PA Consulting. Her fremgår det blandt andet, at de danske respondenter forstår vigtigheden af at være fremadsynede og innovative i dagens globaliserede verden. 61 procent kalder eksempelvis innovation »altafgørende«, og hele 80 procent siger, at de er ved at udvikle digitale kompetencer, som skal sikre dem branchemæssige førerpositioner.

Pernille Aalund

Innovation drukner i ledelsen

Så visionerne og forståelsen fejler ikke noget. Noget tyder dog på, at visionerne bliver i ledelseslaget.

Kun 29 procent af respondenterne mener, at deres organisations ledelse understøtter innovation. 42 procent af de adspurgte erkender, at medarbejderne tolker innovationsbegrebet forskelligt. 71 procent har oplevet at måtte kassere «en ellers banebrydende« opfindelse.

Alt i alt mener PA Consultings nordiske innovationschef, at rapporten tegner et billede af et erhvervsliv, der er ramt af mangel på systematisering og styring. Ideerne er der, innovationslysten er der, men det er barriererne også. Der er dog i hans optik tale om barrierer, som kan overvindes. Men det kræver systematiseret arbejde med innovation.

»Man bliver nødt til at lægge en strategi for innovation. Hvis man ikke definerer, hvad man vil, og hvordan man kan gøre det, så kan medarbejderne komme til at løbe i 17 retninger samtidig. Man skal skabe et system, der giver muligheder for at få ideerne videre,« siger han.

Mads Kjøller Damkjær minder om, at der ofte allerede er en forretningsstrategi i virksomhederne – en overordnet plan og struktur, der fortæller, hvor man vil hen. Den kan udbygges med en innovationsstrategi, der kan udgøre et hegn omkring de gode ideer, så de ikke bliver kørt i jorden af eksempelvis normale rutiner for produkt-, produktions- eller salgstiltag.

pix-carlsberg

Innovation skal nurses

Innovationen skal beskyttes og sættes i system. Men den skal også være underlagt krav om eksempelvis hurtig markedstest, reelt potentiale og så skal man være parat til at trække stikket, inden omkostningerne kommer ud af kontrol.

Mads Kjøller Damkjær råder virksomhederne til at være åbne over for mulighederne i innovation. De bør lære af de aktører i erhvervslivet, der lever af innovation: nemlig startup-virksomhederne.

»Noget af det, der kendetegner små, innovative virksomheder, er mentaliteten. De tør afprøve koncepter. De tør også risikere noget, men det er nok også, fordi et fejlskud kun rammer få. Det er selvfølgelig noget andet, hvis man har 1.000 ansatte, men det ændrer jo ikke ved, at man kan vælge at sætte penge og medarbejdere af til udvikling, hvis projektet lyder spændende nok,« siger han og tilføjer:

»Startup-virksomhederne tør risikere noget, og det kan man lære noget af. Hvis man har en køreplan for, hvordan man fremmer nytænkning, og kan eksekvere og teste en idé hurtigt, så kan man sagtens være innovativ – også som større og etableret virksomhed. Det handler grundlæggende om at få lagt en strategi og være fleksibel.«

02BUSKarina-Larsen-Satcom1.jpg

Søger man inspiration til at få gang i innovationen, så er der sådan set masser af steder at begynde. Ét sted er ens professionelle netværk, et andet er de offentlige instanser som innovationsfonden. Derudover har universiteter og erhvervslivets organisationer ofte flere tilbud, man kan trække på og finde inspiration i, lyder opfordringen fra DI.

pix-carlsberg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere