Del : SMS
Berlingske Business

Aarhus bliver Danmarks nye Silicon Valley

Agrobusiness_Business
Skejby - med det nye universitetshospital og en række nye virksomheder i Agro Business Park - kan blive et regulært vækstcentrum for Danmark. Foto:

Med Aarhus i centrum ventes Østjylland i 2020 at have 3.000 videnjob. Danmark er ifølge en undersøgelse bedst til at skabe innovation.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvordan bliver surmælksproduktet skyr meget proteinholdigt, en ost mere fedtfattig uden at miste smagen og en yoghurt mere cremet?

Det ved de hos mejerikometen Arla Foods, der investerer 270 mio. kr. i at bygge et tiptop nyt globalt udviklings- og forskningscenter med 120 ansatte i det nye Agro Business Park i Skejby i Aarhus. Anlægsarbejdet begynder til oktober.

Her er der i forvejen 35 virksomheder med over 800 medarbejdere.

Dermed kan Østjylland med Aarhus som omdrejningspunkt blive en af dansk fødevareindustris nye Silicon Valleys. Med ibrugtagning af det nye center vil Arla løfte sin innovation op i den internationale superliga bl.a. via et tæt samarbejde med bl.a. Aarhus og Københavns universiteter.

Dansk forspring

Ifølge en rapport fra Wageningen Universitet i Holland fra 2013 er dansk fødevareindustri bedre end konkurrenterne i Tyskland, Holland, Spanien, Storbritannien, Frankrig, Italien og Polen til at skabe rammer for og sikre innovation. Arlas mål er at blive nummer ét i verden inden for innovation af mejeriprodukter. Når firmaets nye globale innovationscenter tages i brug i 2016, skal der ud over de 55 innovationsfolk, eksperter og forskere, der bliver flyttet fra det eksisterende udviklingscenter i Brabrand, rekrutteres 65 nye medarbejdere.

Aarhus-centret bliver centrum for Arlas produktudvikling. I fødevareindustrien er visionen, at landets næststørste by inden 2020 har 3.000 videnarbejdspladser i branchen. I 2016 ventes tallet at være 1.000. Ud over Arla omfatter det nye danske fødevare-cluster andre internationale koncerner som DuPont (det tidligere Danisco, red.) og Danish Crown.

»Arlas nye globale innovationscenter kan være med til at skabe yderligere gang i den med nye produkter, ideer og processer. Jeg tror meget på, at man i fødevaresektoren er nødt til at samle kræfterne om innovation og forretningsudvikling. Virksomheder som Arla har brug for mindre virksomheder og iværksættere, så fødevarevirksomheder får gavn af hinanden inden for innovation,« siger adm. direktør Jan Mousing fra Videncenter for Landbrug under Landbrug & Fødevarer.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere