Del : SMS

VWs undersøgelse af dieselgate har to ingeniører i kikkerten

Merkel nedtoner VW-skandale med softwaresnyd FRANCE-GERMANY-AUTO
Foto:

Søgelyset er nu rettet mod to ingeniører i den skandaleramte tyske bilproducent Volkswagens interne undersøgelse af, hvem der havde ansvaret for, at selskabet snød amerikanske myndigheders test af selskabets dieselbiler.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det oplyser kilder tæt på undersøgelsen, skriver the Wall Street Journal.

Det er Ulrich Hackenberg, der er Audis chefingeniør, og Wolfgang Hatz, der blandt andet har udviklet Prosches Le Mans-vindende motor, som er blevet fanget foran bilgigantens projektørlys. Begge er at finde blandt en række medarbejdere, der allerede er blevet suspenderet som følge af Volkswagens undersøgelse.

FRANCE GERMANY BUSINESS VOLKSWAGEN POWER STRUGGLE

Ulrich Hackenberg og Wolfgang Hatz, der ifølge the Wall Street Journal anses for at være blandt Tysklands bedste industri-ingeniører, fik tildelt ansvaret for udviklingsenheden hos Volkswagen kort tid efter, at Martin Winterkorn blev udnævnt til administrerende direktør i 2007. Martin Winterkorn er i mellemtiden blev afskediget som følge af skandalen.

01BUSUSA-VOLKSWAGENRESEARCH.jpg

De to ingeniører skulle angiveligt have installeret software i Volkswagens dieselbiler, som var designet til at snyde myndighedernes test af, hvor meget NOx bilerne udledte.

The Wall Street Journal har ikke kunnet få en kommentar fra Ulrich Hackenberg, Wolfgang Hatz eller Martin Winterkorn.

GERMANY-ECONOMY-AUTO-INDICATOR

Volkswagen-aktien falder mandag eftermiddag med 0,1 pct. til 101,95 euro.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere