Del : SMS
Berlingske Business

VW: Topchef fik besked om udstødningsproblemer i 2014

Winterkorn
Foto:

Ny redegørelse fra VW viser, at den detroniserede CEO Martin Winterkorn allerede i maj 2014 - og igen i november 2014 - fik besked om, at der var problemer med NOx-udledningen fra amerikanske dieselbiler. Aktien falder torsdag to procent.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et halvt år efter at dieselgate-skandalen tromlede ind over Volkswagen, synes rystelserne fra den enorme forretningsmæssige kollision endnu ikke at have lagt sig.

Onsdag aften indrømmede den bilkoncern, at den tidligere CEO, Martin Winterkorn, faktisk allerede i maj 2014 blev advaret om, at den var gal med NOx-udledningen i visse bilmodeller i USA.

Han gjorde dog tilsyneladende intet ved det. Og den nyhed udløser torsdag en straf fra aktiemarkedet. Volkswagen-aktien falder med to procent.

Indtil nu har det ellers heddet sig, at den detroniserede Winterkorn ikke før sent i forløbet kendte til de problemer, der var et resultat af en ulovlig snydesoftware, som var installeret i en række amerikanske bilmodeller.

Softwaren sørgede for, at bilerne på papiret så ud til at udlede 35 gange mindre NOx. Snydesoftwaren blev aktiv, når bilerne blev testet af myndighederne. Sekundet efter, at de var trillet ud af testhallerne, slog snydesoftwaren fra.

Sagen rullede for alvor løs midt i september i 2015, og antallet bilmodeller, der var omfattet af skandalen, er siden vokset.

I en længere redegørelse om hele forløbet, som Volkswagen har sendt til de tyske bilmyndigheder, og som onsdag aften blev lagt frem for offentligheden, fremgår det, at Winterkorn allerede den 23. maj 2014 i - som det beskrives - hans »omfattende weekend-mail« blev orienteret.

»Om eller i hvilket omfang Mr. Winterkorn reagerede på memoet er ikke dokumenteret,« fremgår det af redegørelsen. Et halv år senere - den 14. november - blev han igen orienteret. Denne gang med beskeden om, at det ville koste omkring 20 mio. euro at løse problemerne.

Af redegørelsen fremgår det også, at Martin Winterkorn og bestyrelsesformand Herbet Diess deltog i et møde juli 2015 - to måneder før skandalen rullede - hvor problemerne med dieselbilerne blev diskuteret. Her skulle Winterkorn angiveligt have bedt om uddybende oplysninger.

Først i slutningen af august stod ifølge Volkswagen klart, hvad det handlede om.

Redegørelsen, der detaljeret gennemgår forløbet, kommer dog også til kort på en række punkter. For hvis Winterkorn var orienteret - og over to omgange - hvorfor skete der så intet?

I redegørelsen lægger Volkswagen som et svar på dét spørgsmål op til, at problemet blev introduceret på linje med en række andre produktproblemer, og at »det ikke i første omgange påkaldte sig særlig opmærksomhed fra ledelsesniveauerne i Volkswagen.«

Den fortsatte uklarhed har altså ramt aktiemarkedet.

Analytiker fra Exane BNP, Stuart Pearson, skriver ifølge Reuters i et notat, at redegørelsen ikke »fjerner risikoen for søgsmål fra aktionærerne.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere