Del : SMS
Berlingske Business

VW løj biler mere blå, end de var

05BUS20151001-102030-3vw.jpg
Den nye svindel med biler fra Volkswagen drejer sig om, at der simpelthen er oplyst forkerte værdier om udledning af CO2. Det drejer sig ifølge Frankfurter Allgemeine Zeitung primært om modeller med betegnelsen »BlueMotion«. Foto: Ingo Wagner/AP

Ved at svindle med tal for CO2 og brændstoføkonomi har Volkswagen bragt sig på frontalkurs med EU. Ny skandale omfatter også benzinbiler.

Artiklen fortsætter under annoncen

BlueMotion markerer hos VW de særligt energibesparende modeller, men på engelsk kan blå som bekendt også betyde tristesse. Lige nu er det formentlig den mest nærliggende tolkning i koncernhovedkvarteret i Wolfsburg.

Efter at de amerikanske miljømyndigheder mandag fortalte om fup med NOx-udstødningen fra en ny type dieselmotorer, har Volkswagen-koncernen selv valgt at afsløre en helt tredje form for fup: Man har simpelthen løjet en række bilmodeller mere økonomiske.

VW erkender »uregelmæssigheder« med tallene for nogle bilmodellers CO2-udledning og dermed også brændstofforbrug. For første gang er der benzinbiler med, selv om det dog ifølge VW »helt overvejende« drejer sig om dieselbiler.

Nyt er også, at der er tale om simpel svindel. og ikke noget med avanceret software. Ifølge Frankfurter Allgemeine Zeitung, som åbenbart har kilder inde i VW-koncernen, har VW simpelthen givet forkerte oplysninger om, hvor langt en række BlueMotion-modeller kørte på literen.

»Efter den interne revisions bedømmelse drejer det sig ikke om en teknisk defekt eller et indgreb i softwaren, men rent ud sagt om bedrageriske oplysninger,« skriver avisen.

GERMANY-AUTO-VOLKSWAGEN-EARNINGS-POLLUTION-FILES

Skånselsløs

Ved at svindle med CO2-værdier har VW sat kursen mod et frontalsammenstød med EU, for CO2 er ikke noget, man tager let på i Europa. En talsmand for EU-Kommissionen nævnte onsdag muligheden for bødestraf. Og så er der lande, der som Danmark og Tyskland beskatter biler efter deres brændstofforbrug: Her kan der være tale om bilis­ter, der har betalt for lidt i afgift, fordi deres bil ganske enkelt er tørstigere, end VW har fortalt.

04BUSTOPSHOTS-GERMANY-US-AU.jpg

Opgjort i antal biler er den nye svindelaffære ikke så omfattende som den første. Mens det er 11 millioner biler på verdensplan, der er udstyret med snydesoftware, som sænker NOx-tallene, er det »kun« 800.000 biler, hvor man har givet forkerte CO2-tal. Men pr. bil bliver det en meget kostbar affære: Koncernen har umiddelbart anslået tabet til to milliarder euro. I september hensatte man 6,5 milliarder euro til den første dieselskandale med 14 gange så mange biler.

04BUSTOPSHOTS-GERMANY-US-AU.jpg

Ifølge VW er den nye sag dukket op, fordi man var i gang med at undersøge den oprindelige sag, og koncernchef Matthias Müller lover »skånselsløs og fuldstændig« opklaring. På børsen faldt VW-aktien onsdag 9,5 procent.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere