Del : SMS
Berlingske Business

Volvo fornyer XC90

Volvo fornyer XC90 - 1

B&O-lyd. Det er dansk lyd, der er bygget ind i den nye topmodel fra svenske Volvo, der også præsenterer en ny 3,2 liters benzinmotor.

Artiklen fortsætter under annoncen
Volvo har efter fire år nu facelifted deres amerikanske bestseller XC90, så den ikke længere fremstår så rå - men nu er mere personbilsagtig at se på, i stil med V70 serien.

Samtidig er interiøret moderniseret og førerpladsen er der gjort ekstra meget ud af - inklsuive et såkaldt parc-assist-kamera, så man lettere kommer ind til kantstenen. Musikanlægget hører til de bedste i verden, men er også bygget i samarbejde med B&O og Dynaudio i Danmark.

Den nye 6-cylindrede benzinmotor er en rækkemotor på 3,2 liter. Den yder 338 HK og har et drejningsmoment på 320 Nm.

Den følger den senest lancere D5 diesel på 400 Nm og 185 HK - med partikelfilter og den store 315 hestes V8"med 440 Nm.

Der er tale om en meget avanceret motor med samme ydre dimensioner og brændstofforbrug som den femcylindrede motor. Aluminiumsmotoren har en ydelse på 238 hk og et drejningsmoment på 320 Nm. Alle motorvarianter med undtagelse af den femcylindrede 2,5 liter turbo får en sekstrins Geartronic automatgearkasse og opgraderet firehjulstræk med Instant Traction.

Motorens kompakte størrelse er opnået ved at placere hjælpekomponenter såsom pumpe til servostyring og kompressor til aircondition bag motoren over gearkassen. Samtidig er vibrationsdæmpningen, som kompenserer for vibration i den relativt lange knastaksel, integreret i motorblokken.



XC90 er i sær målrettet USA, hvor SUV biler (Sport Utility Vehicles) helst skal være så store som muligt. Den nye XC 90 tager hensyn til både kunder i USA og i Europa. Vi ønske måske knapt så voldsomme biler, så den nye model er mere personbilsagtig i sit look.



Herhjemme vil det dog fortsat være gulpladebilerne, der vil blive solgt. Men få i forhold til totalproduktionen på 90.000 enheder (der begyndte med et mål på 50.000 enheder). Produktionen af den nye, forbedrede Volvo XC90 indledes i løbet af foråret 2006. USA vil fortsat være modellens største enkeltmarked med ca. 50 procent af det samlede volumen. Herefter kommer Storbritannien, Tyskland, Canada og Spanien. Priserne på de nye udgaver vil ikke være meget forskellige fra de priser, der kendes i dag.

Den nye XC 90 kendes på en række ændringer med bl.a. en ny kølergrill med mere krom og kofangere, der i højere grad er farvetilpasset. Baglygterne er ændrede, og reflekserne i kofangeren er indfældet og er blevet omkranset af krom. Sidespejlene har nu indbyggede blinklys med hurtigblink, der kan blinke tre gange, hvis man slår let til blinkerarmen. Det kendes allerede fra flere andre bilmodeller.

Også RTI (Road and Traffic Information) navigationssystemet er videreudviklet. Det nye hard-disk-baserede system er hurtigere og lettere at anvende og leverer mere information end før.

Det mest avancerede lydanlæg, Premium Sound, indbefatter en digital forstærker fra Alpine med ICE Power teknologi fra Bang & Olufsen Powerhouse, Dolby Pro Logic II Surround system og højttalere fra ligeledes danske Dynaudio – Premium Sound er i dag blandt de bedste i verden.

Volvo XC 90 var ved fremkomsten blandt verdens sikreste biler at være i, hvis det går galt. Det er nu gjort bedre - bl.a.med Active Bi-Xenon Light drejeforlygter, der følger vejens kurver. En mikroprocessor anvendes til at måle og analysere en række parametre og optimere lysmønsteret dertil. Forlygterne kan roteres op til 15 grader i hver retning og kan dermed oplyse længere strækninger på snoede veje. For at mindske strømforbruget slås systemet automatisk fra om dagen.

Volvo XC90 er også udstyret med BLIS (Blind Spot Information System). Ved hjælp af kameraer, der er indbygget i sidespejlene, registrerer BLIS om et andet køretøj har bevæget sig ind i bilens bagudrettede blinde vinkel. Hvis det er tilfældet, advares føreren via et lysmarkering i A-stolpen, hvorved han eller hun bliver i stand til at træffe en korrekt beslutning. BLIS kan dermed hjælpe føreren til at få bedre kontrol over kørslen.

Denne nye udgave af Volvo XC90 forventes at være fremme på det danske marked til sommer – på såvel hvide som gule plader. På nuværende tidspunkt er priserne endnu ikke endeligt fastlagt, men der forventes kun meget begrænsede prisjusteringer.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere