Del : SMS
Berlingske Business

Volkswagen-formanden kan blive indhentet af Dieselgate

Dieter
Toppen af bilbranchen er ofte præget af heftige temperamenter, men det gælder ikke Volkswagens nye formand, Hans Dieter Pötsch. Han betegnes som en mere oplagt toer i hierarkiet end topchef. Foto: Nigel Treblin /Reuters

Hans Dieter Pötsch, der blev formand for Volkswagen efter Dieselgate-skandalen, er belejret af investorer, som savner uafhængige medlemmer ­ i bestyrelsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Alt skal lægges frem, og intet bliver fejet under gulvtæppet.«

Det gibbede i én, da Hans Dieter Pötsch i oktober 2015 som nyudpeget formand lovede fuld afklaring i den sag om fusk med miljøtest af dieselbiler, som lige havde ramt Volkswagen.

Man kunne som dansker næsten ikke undgå at mærke en bismag af Poul Schlüters »gulvtæppe-tale« under Tamilsagen, der få år senere væltede regeringen.

Forleden kom det frem, at HansDieter Pötsch selv blev informeret om miljøfusken lidt tidligere end troet, da han stadig var finanschef for den tyske bilproducent. Og det har fået aktionærerne til igen at mukke over, at de ikke fik oplysning om sagen noget før, og gøre det klart, at Volkswagen bør have mere uafhængige folk ind i bestyrelsen. Specielt på formandsposten, hvis der for alvor viser sig at være forhold i koncernen, som kræver kulturændringer. Tirsdag kom det frem, at Volkswagen-­investorer har anlagt erstatningskrav på over tre mia. euro.

FILES-GERMANY-AUTO-VOLKSWAGEN-POLLUTION

Flere svar får vi måske først i juni, da Volkswagen har udskudt sin generalforsamling og da vil fremlægge en rapport fra et uvildigt advokatfirma. Forinden fremlægges også et forsinket årsregnskab, der næppe er yndigt.

Volkswagen-formanden har ellers gjort sit for at gyde olie på vandene, der allerede før Dieselgate var oprørte efter et magt­opgør, hvor den almægtige formand Ferdinand Piëch blev tvunget ud af topchefen Martin Winterkorn – der selv røg under Dieselgate.

vw

Mere en god toer end topchef

Selv betegnes Pötsch som en langt mere afdæmpet person end de store temperamenter, der ellers kan præge toppen i bilsektoren. Egentlig er han mere end god toer end selv topchefmateriale, lyder det i den tyske erhvervspresse.

Pötsch er tidligere blevet rost for sin styring af koncernfinanserne, der indtil Dieselgate var særdeles solide trods flere store opkøb og integreringen af lillebroderen ­Porsche, efter at sidstnævntes eget forsøg på at overtage Volkswagen gik i vasken med både kæmpegæld og sagsanlæg til følge. Det var Pötsch, der ryddede op i det.

GERMANY-AUTOMOBILE-VOLKSWAGEN-PROBE

»Tallenes Herre« er han blevet kaldt i de tyske medier. »Robust« siges at være et af hans favoritord, og den besindige og altid ulasteligt klædte østriger har engang udtalt, at hans foretrukne risikoposition er et rent »nul«.

Da Pötsch i december gav interview til Welt am Sonntag, blev han med sin interesse for moderne kunst in mente spurgt, hvilket kunstværk, der bedst kunne beskrive Volkswagens situation. Avisens udsendte foreslog østrigeren Erwin Wurms besynderlige forvrængede bilskulpturer, hvortil Pötsch svarede, at han foretrak noget, der gav mere indtryk af »optimisme og optimisme«.

FILES-US-GERMANY-AUTOMOBILE-POLLUTION-VOLKSWAGEN-INVESTIGATION-V

I stedet foreslog han en farverig installation af Olafur Eliasson, der findes i det Volkswagen-sponserede Kunstmuseum Wolfsburg.

Værket bærer titlen »Who is afraid?«

VOLKSWAGEN-EMISSIONS-EU

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere