Del : SMS

Voksende krav om lavere takster på Storebæltsbroen

Storebæltsbroen
Foto:

Lav rente og mange biler betyder at Storebæltsbroens gæld er væk allerede om 15 år. Dermed er der åbnet for et slagsmål om taksterne.

Artiklen fortsætter under annoncen
Den hurtige tilbagebetaling af Storebæltsbroen sætter gang i diskussionen af, hvorvidt broafgiften skal sættes ned.

Det er et stort antal af biler og den historisk lave rente, der betyder, at Storebæltsforbindelsens gæld kan være væk om 15 år - det er syv år hurtigere end forventet.

Det får flere aktører til at lufte forventningerne om lavere takster, skriver Børsen.

»I det øjeblik broen er betalt tilbage, mener vi ikke, at at det skal koste mere, end der skal til for at betale almindelige vedligeholdelsesomkostninger og sikre broens fortsatte eksistens. Der kunne også være en lille opsparing til når man på et tidspunkt skal bygge en ny bro. Men det skal være væsentligt billigere end i dag,« siger Thomas Møller Thomsen, direktør i bilejernes organisation, FDM.

Også venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen, vil have prisen ned.

»Det bliver nok ikke helt gratis at passere, selvom det vil være ønskeligt rent mobilitetsmæssigt. I Venstre har vi en idé om, at når broen er betalt, skal der være en markant lavere takst,« siger Kristian Pihl Lorentzen, som håber at det til den tid vil komme i stand via en bred politisk aftale.

Det er transportministeren, der fastsætter broafgiften, men Pia Olsen Dyhr (SF) afviser at diskutere muligheden for lavere eller uændrede takster.

»Den problemstilling er slet ikke aktuel endnu, og derfor er der heller ikke taget stilling til det. Det må vi diskutere med forligspartierne til den tid,« siger hun til Børsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere