Del : SMS
Berlingske Business

Vognmænd vil kæmpe for overlevelse

dsv
De danske vognmænd er økonomisk velpolstrede, og trods et dyk i mængden af fragt har branchen formået at øge sin omsætning. Foto:

Transportbranchen kører med god økonomi i lasten. Det viser en ny analyse af de 40 største virksomheder, der beskæftiger sig med vejgodstransport. Se, hvem der klarer sig godt, og hvem der har underskud.

Artiklen fortsætter under annoncen

Økonomien har det godt hos landets vognmænd. Det viser en ny analyse af de 40 største virksomheder, der beskæftiger sig med vejgodstransport.

Branchen for vejgodstransport omfatter godt 38.000 arbejdspladser i Danmark og fylder sammen med følgeerhverv 1,3 procent af det danske bruttonationalprodukt. Vejgodstransportbranchen er kendetegnet ved få store dominerende aktører, eksempelvis Danske Fragtmænd og DSV, og utallige små og mellemstore virksomheder. Vejgodstransport er klart den mest brugte transportmetode i Danmark. De seneste syv år har lastbilernes andel af den samlede godstransport i landet således været mere end 90 procent af den samlede mængde, hvor skibstransport som oftest udgør det resterende marked. Den dominerede position skyldes hovedsageligt, at det er de færreste butikker, der har direkte adgang til en lufthavn, jernbaneterminal eller havneterminal, hvilket gør lastbilerne uundværlige i forhold til den danske infrastruktur.

Beskyttet mod udenlandsk konkurrence

Da branchens hovedaktivitet er transport af forbrugsgoder, er virksomhedernes økonomi meget følsom over for udsving i forbrugslysten for virksomheder og private. Det medførte, at finanskrisen ramte branchen hårdt, fra 2007 og frem til 2010 faldt de danske vognmænds transportmængde med 28 procent, en nedgang på 5.940 millioner ton transporteret gods.

Trods nedgangen i transportmængden viser tal fra Danmarks Statistik, at branchens omsætning har været stigende igennem hele analyseperioden, hvilket kan indikere, at branchen benytter sin stærke position i dansk infrastruktur til at hæve priserne for at kompensere for den lavere efterspørgsel.

En medvirkende årsag til, at dette kan lade sig gøre, er de europæiske regler, der trådte i kraft i maj 2010, som kun tillader udenlandske operatører at foretage op til tre cabotageture i Danmark inden for en uge af aflæsningen af dens oprindelige internationale gods, og som hermed sikrer de danske vognmænd en vis grad af beskyttelse mod udenlandsk konkurrence.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere