Del : SMS
Berlingske Business

Vi købte rekordmange biler i 2012

VW Up
Foto:

Hver dag sidste år blev der solgt over 450 nye biler i Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

På trods af et kraftigt fald i december slog salget af nye biler i 2012 rekord med 170.736 solgte køretøjer.

Det er andet år i træk, salget af personbiler slår rekord - i 2012 blev det foregående år overgået med 727 biler.

Salget i december dykkede dog med 30 procent i forhold til december året før - især på grund af et svagt salg af firmabiler, oplyser De Danske Bilimportører.

"Det er i høj grad de private forbrugeres lyst til nye, særligt lidt mindre biler, som vi kan takke for rekorden. Det er meget positivt, at vi ser så stærkt et marked på et tidspunkt, hvor privatforbruget ellers generelt har det svært. Det skyldes ikke mindst den positive driftsøkonomi i at udskifte en ældre, benzinslugende bil med en ny bil med god brandstoføkonomi og flere års garanti”, siger Bent Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.

VW Up kåret til årets bil i Danmark


Han er dog bekymret på grund af de markante fald i december. 

”Firmabilssalget har traditionelt været stort i december, men på grund af krisen i 2008 og 2009 er der ikke ret mange leasingkontrakter, der udløb i 2012 og det har gjort at langt færre end vanligt skulle have skiftet firmabil. Samtidig har de ændrede beskatningsregler på området betydet, at det ikke længere er en fordel, at købe bilen i december frem for i januar og derfor må vi forventer, at firmabilssalget i fremtiden bliver spredt mere ud over året”, siger Bent Mikkelsen.

Ifølge privatøkonom i Danske Bank Las Olsen er der heller ingen grund til jubel over rekorden. Efter hans beregninger skete der også et fald på 30 procent fra november til december, og bortset fra, at der købes færre firmabiler, så er de høje salg også udtryk for nøjsomme forbrugere.

"Normalt er et højt bilsalg et tegn på stor forbrugertillid og højt forbrug i det hele taget. Men ikke denne gang. Forklaringen er i stedet, at nye biler er faldet i pris over de seneste år, mange nye små modeller er kommet på markedet, benzinprisen er steget og renten er lav. Det betyder tilsammen, at udgiften ved at have en ny bil er faldet kraftigt, sammenlignet med udgiften ved at have en ældre bil," skriver han i en kommentar.

De små og billige biler betyder også, at bilsalget i beløb ifølge Las Olsen formentlig er 15-20 procent mindre end i 2007.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere