Del : SMS
Berlingske Business

Venstre vil lynsælge DSB

geertsen
Martin Geertsen, medlem af transportudvalget (V). Foto:

Det statslige togselskab skal privatiseres fra 2014, lyder det fra Venstre. Om ti år skal statens ejerandel af DSB være nul. Det vil gå ud over passagererne, advarer transportministeren.

Artiklen fortsætter under annoncen

Allerede fra 2014 skal staten begynde at sælge DSB. Venstre vil om to år sætte ild til en tretrinsraket, der i første omgang medfører salg af DSBs S-tog. To år senere, i 2016, skal de regionale togstrækninger sælges fra, og endelig skal DSBs fjerntrafik som ruten København-Aalborg være på private hænder senest i 2022, fremgår det af Venstres nye politiske udspil om fremtidens togtransport.

»Den bedste og billigste måde at sikre tog til danskerne fås ved at skabe en konkurrencesituation. Derfor skal vi begynde salget af DSB, når de nuværende trafikkontrakter udløber i 2014,« siger Venstres medlem af transportudvalget Martin Geertsen.

»Endemålet om ti år er, at DSB til den tid er 100 pct. privatejet,« fastslår Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, der begrunder salgsplanerne med, at DSBs gæld har været hastigt accelererende og i øjeblikket er på 17 mia. kroner.

Den store gæld vil Venstre flytte over i et nyoprettet oprydningsselskab kaldet Trafikal Stabilitet. På samme måde som Finansiel Stabilitet inden for banksektoren på statens vegne står for at afvikle nødlidende pengeinstitutter, skal Trafikal Stabilitet have til opgave at afvikle DSBs gæld.

Venstre har ikke noget bud på, hvad et salg af DSB samlet vil kunne indbringe til staten.

»Vi vil have en god pris for DSB, men vi synes ikke, det er klogt, at vi giver et bud på salgsprisen. Det må markedet afgøre. Der er formentlig flere interesserede købere. Det kunne for eksempel være konkurrerende togselskaber som Arriva og andre,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Når salgsprocessen skal strække sig over ti år sluttende med afhændelsen af fjerntogstrafikken i 2022, skyldes det den planlagte elektrificering og det såkaldte signalprojekt, der mellem 2018 og 2021 skal udskifte samtlige signaler langs de danske skinner, forklarer Venstre-folkene.

DSB burde kunne tjene styrtende

»Vi vil få den bedste pris ved at vente med at sælge fjerntogene, til de ting er på plads. DSB får lov til at beholde sin kerneforretning frem til 2022, men så har vi samtidig også en forventning om, at DSB effektiviserer sin forretning i de kommende år,« siger Kristian Pihl Lorentzen og tilføjer, at der burde kunne tjenes styrtende med penge på ruten Aarhus-København.

»Men det bliver der bare ikke i dag, fordi DSB grundlæggende er et ineffektivt selskab. Hovedproblemet er, at DSB har et voldsomt personaleforbrug, som pr. kørte kilometer er meget større end for eksempel Arrivas,« siger Kristian Pihl Lorentzen og understreger, at Venstre har stor tillid til den nye DSB-ledelse.

»Den har viljen til at få ryddet op og få alle skeletterne ud af skabet.«

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) mener, at det er befriende, at Venstre slipper deres »indre liberale løve« ud, men advarer om at et privatejet DSB vil være dårligt for passagererne.

»Venstre er på helt galt spor. De sender nogle forkerte signaler til DSBs ledelse og medarbejdere, som virkelig gør en stor indsats for at rette skuden op. En privatisering vil bringe passagererne i en usikker situation,« siger han.

R: »Hamrende naivt«

De Radikales transportordfører, Andreas Steenberg, mener ikke, at det vil give særlig mange penge til statskassen at sælge DSB.

»Det er hamrende naivt at tro, at man ved at sælge DSBs tog kan komme af med selskabets gæld på 17 mia. kroner. Hvem har for eksempel lyst til at købe IC4-togene? En fuld privatisering er en dårlig idé med den forfatning, DSB befinder sig i efter ti år med Venstre ved magten,« siger Andreas Steenberg.

Adm. direktør i DSB Jesper Lok har ikke ønsket at udtale sig om udsigten til at blive solgt.

DSB fremlagde for et par uger siden et regnskab, som viste et underskud på 125 mio. kroner for første halvår af 2012 sammenlignet med et underskud på 69 mio. kroner i samme periode sidste år. De røde tal skyldes blandt andet store udgifter til fratrædelsesordninger i forbindelse med effektiviseringer.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere