Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Vejafgift giver godstog fremgang

- Vi ser en stigning i antallet af kunder, som før valgte lastbilen som transpormiddel. Og det skyldes ikke mindst de kommende

vejafgifter; i første omgang i Tyskland.


Det siger Hans Winther, adm. direktør for Railion Denmark, til ErhvervsBladet.


Jernbanen

lider under den 150 år gamle teknologi både fra de ofte nedslidte skinner og den manglende kompabilitet imellem de enkelte

landes jernbaner.


Det er upraktisk i et stigende EU samarbejde, hvor en forventet 38 pct. trafikstigning på vejene frem

til 2010, gerne skulle flyttes over på tog og skib ifølge EUs hvidbog om transport.


- Vi kan med vores nye lokomotiver

krydse de fleste grænser. Og med vores moderselskab Railions bestilling af 400 lignende tog, som vi vil kunne udnytte - kan

vi snart tilbyde vores kunder non stop kørsel fra Danmark til f.eks. Italien.


- Her har vi bl.a. oprettet et selskab.

I Sydeuropa er de ikke så langt som os, men vi regner dog med et samarbejde. Ellers kører vi selv, siger Hans Winther.


DSB

Gods kørte med underskud i årevis bl.a. fordi alle afkroge af landet skulle serviceres.


Nu arbejder man med kombiterminaler

i Høje Taastrup og Tavlov.


- Vi har fortsat underskud. Men vi forbedrer resultatet med flere hundrede millioner kroner

om året.


- En succes, som vi også kan takke de faste forbindelser for. Uden dem havde DSB Gods nok heller ikke været

så attraktivt for Railion.


Hans Winther og Railion arbejder i lighed med vognmænd med returgods, hvis muligt, for

det drejer sig om gods svarende til 50 lastbiler for hvert godstogsstamme.


Men her hjælper Railions størrelse og

flere er på vej ind.


Railion Denmark har sit største aktiv i Skandinavien og Nordeuropa med daglige afgange til

Oslo og Stockholm.


- Der har været fri konkurrence på godssiden i nogle år, men vi har egentlig ikke mødt

konkurrence endnu herhjemme. Traction, det tidligere PBS, har kørt containere fra Tinglev til Århus i en del år,

men faktisk har vi netop overtaget jobbet. Ikea toget har også Traction som deloperatør i Danmark, men det svenske projekt

er ikke kommet i gang endnu p.g.a. tekniske problemer. De har ikke vores moderne tog.


Railion Denmark åbner i øvrigt

16. juni forbindelse mellem Stockholm og Hamburg non-stop på 15 timer,hvor det før tog 17 timer. Det kan lastbilen ikke

præstere.


Man har også indført kombitransporter mellem København og Aalborg samt Esbjerg med løstrailere.


-

Selvfølgelig kan vi ikke konkurrere med lastbilen på korte distancer, og vi skal også samarbejde de to transportformer

imellem.


- Bl.a. fra terminal til slutbruger. Men samtidig skal der ske en bedre udnyttelse af skinnenet og materiel i Europa,

for så vil vi kunne klare den forventede transportstigning på 38 pct., der jo er 50 pct. hvis der ikke gøres noget,

siger Hans Winther.


Derfor kan alle ikke komme til at få transporteret gods samtidig. Hos Railion Denmark er man derfor

med til at skræddersy transportløsninger med kunderne, så det også passer til Banestyrelsens slottider for

kørsel på banenettet.


- Passagertog så som IC3 har førsteret, men vores 140 km/t passer godt til DSBs

180 km/t, for vi stopper jo ikke ved stationerne, siger Hans Winther.


Og selv om man har succes, så er der plads til flere

kunder. Der kører således én million lastbiler over Storebæltsbroen og under én pct. med Railion

Denmark.


- Vi udnytter vores materiel og har også succes med samarbejde med privatbaner bl.a. på Lolland og i Vendsyssel.

Vi kører kun til Næstved og hhv. Aalborg, vi klarer de lange stræk, og vi tilbyder i dag kunderne døgninformation

om, hvor langt deres forsendelse er nået, siger Hans Winther.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen