Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

USA sætter gang i omfattende undersøgelse af containerrederier

US-PORT-OF-OAKLAND-SHUT-DOWN-FOR-DAY-FOR-UNION-MEETINGS
OAKLAND, CA - FEBRUARY 19: A Maersk Line container ship sits docked in a berth at the Port of Oakland on February 19, 2015 in Oakland, California. International Longshore and Warehouse Union (ILWU) longshoremen at the Port of Oakland took the day shift off today to attend a union meeting amidst ongoing contract negotiations between dockworkers and terminal operators at west coast ports. The port closure, the seventh one this month, has left 12 container ships stuck at the dock with no workers to load and unload them. The ILWU members at 29 West Coast ports have been without a contract for 9 months. Justin Sullivan/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY == Foto:

Danske Maersk Line er blandt de rederier, som de amerikanske myndigheder mistænker for at have aftalt priser med andre containerrederier.

Det amerikanske justitsministerium har indledt en undersøgelse af lang række af verdens største containerreder for at have aftalt priser på den service, de betaler i de amerikanske havne. Blandt de mistænkte er danske Maersk Line, verdens største containerrederi.

Efterforskningerne har bedt om at få udleveret en lang række dokumenter fra medlemmerne af den såkaldte Box Club, der er en løs sammenslutning af verdens 18 største containerrederier, skriver den amerikanske erhvervsavis Wall Street Journal.

”Det er en af de mest omfattende undersøgelser om konkurrence og kontrol i den maritime industri,” siger en anonym kilde til Wall Street Journal.

29BUSGeneralforsamling-i-AP.jpg

Undersøgelsen drejer sig blandt om containerrederierne har aftalt hvilke priser for, hvor meget de vil betale til slæbebådsselskaber og for andre havneservices.

I marts gennemførte de amerikanske myndigheder et såkaldt raid mod et møde i San Francisco, hvor flere af topfolkene fra de store rederier var til stede. Efterfølgende bekræftede både A.P. Møller-Mærsk og den tyske konkurrent Hapaq-Lloyd, at de var blevet stævnet.

Undersøgelsen er den seneste af en række tilsvarende rundt om i verden, hvor myndighederne kigger på mulige prisaftaler. Det sker blandt andet, efter at rederierne i dag har grupperet sig i primært tre store alliancer, som står for 90 pct. af den fragt som bliver transporteret rundt om i verden.

MærskFLS

Alliancerne er skabt, fordi rederierne kan spare penge ved bedre at samarbejde om, hvilke skibe der skal til hvilke havne. Men alliancerne er i stigende grad blevet kritiseret. Seneste kom de i en høring i den amerikanske kongres 4. april under stærk kritik.

”Det er for optimistisk at tro, at de her alliancer blot sætter sig ned og hjælper med at gøre industrien mere effektiv,” hed det blandt andet fra Pete DeFazio, demokratisk senator fra Oregon.

MAERSK-SHIPPING

Ifølge Wall Street Journal overvejer kongressen en ny lovgivning, der fjerner den såkaldte kartelimmunitet. Den særlige regel har USA givet rederierne for at gøre industrien mere effektiv og give dem lov at flytte container på konkurrerende rederiers skibe, så længe der ikke blev udvekslet informationer om priser mellem rederierne.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen