Berlingske Business
LIVE
07:54 Unibrew lander resultat på en halv milliard kroner i første halvår

Udvikling af infrastrukturen på bane

Rapporten er på mange måder interessant læsning. Først og fremmest er baggrunden særdeles relevant:

EU-kommissionen har i sin hvidbog om transportpolitik peget på jernbanen som et af midlerne til håndtere den forventede

vækst i godstransporterne.

Kombineret trafik

Det er derfor et relevant spørgsmål at få belyst

hvilken kapacitet, der er til rådighed på jernbanenettet til mere godstransport. Endelig er rapporten særdeles veldokumenteret

og rejser på baggrund af analyserne en række interessante og overraskende konklusioner.



Der foreligger i dag ikke

en samlet oversigt over den kombinerede jernbanetrafik i Europa. Dette skal delvis tilskrives liberaliseringen: oplysninger om trafik

betragtes som fortrolige markedsdata.



Der er foretaget en indsamling af oplysninger om den samlede kombinerede trafik 2002.

I alt ca. 55 mio. tons gods blev 2002 transporteret i den kombinerede trafik. Væsentlige dele af denne trafik er koncentreret

på få betydende korridorer.

Baneinfrastruktur

Kombineret banetrafik har i modsætning til den traditionelle jernbanetrafik

haft en betydelig vækst. Siden 1988 er trafikken tredoblet. Forventningen er, at denne vækst vil fortsætte, år

2015 vil europæisk kombitrafik være fordoblet i forhold til 2002.



Kortlægningen af den samlede baneinfrastruktur

i Europa har omfattet kapacitet i såvel banenet som kombiterminaler. Desuden er planlagte og påtænkte investeringer

inddraget.



Der må forventes at være betydelige kapacitetsproblemer på banenettet og i kombiterminalerne år

2015, også efter gennemførelse af planlagte og stipulerede infrastrukturprojekter.



De væsentligste kapacitetsproblemer

på nettet forventes at være på de vigtigste transportkorridorer i Europa. Afhjælpning af disse flaskehalse vurderes

derfor at være af stor strategisk betydning.



Når det gælder terminalerne, forventes der ikke at være

tilstrækkelig kapacitet i 20 ud af de 34 undersøgte regioner. Det er en for konsulenterne overraskende konklusion, at

kapacitetsproblemerne ikke alene må forventes at opstå på de store terminaler centralt på nettet, men også i

en række af de mindre og mellemstore terminaler i de mere perifere dele af Europa.

Behov for handling

I lyset af ovenstående

gives der i rapporten en række anbefalinger med henblik på at imødekomme det åbenlyse behov for mere transportkapacitet. Der

kan her peges på:



Det er vigtigt, at investeringerne i infrastruktur og terminaler gennemføres som planlagt.



Der

er behov for at fokusere på udvikling af de korridorer, som i særlig grad har betydning for det samlede europæiske

transportnet.



Herudover peges der på at inddrage alle mulige midler til samlet at sikre bedre udnyttelse af baneinfrastrukturen,

f.eks. længere tog og bedre kapacitetsudnyttelse, fokusering på de trafikformer som især giver høj kapacitetsudnyttelse

(d.v.s. uledsaget kombitrafik som erstatning for koncepter som "rollende landstrasse"), fokus på kundetilfredshed

for herved at tiltrække basistrafikker fra afsenderne og herigennem mere stabil efterspørgsel.

Ny rafikpolitik

Når

det gælder de forventede kapacitetsproblemer i terminalerne, peges der på følgende midler til at effektivisere:

behov for uddannelse af medarbejdere og ledelse i terminalerne, indførelse af it-baserede værktøjer til optimering

af processer og arbejdsgange samt ikke mindst på behovet for at revurdere ejerskab og forvaltning af terminalerne.



Rapporten

er en god illustration af udfordringerne i europæisk transportpolitik i de kommende år.



Den fortsatte vækst

i efterspørgsel efter transport vil medføre behov for at mobilisere alle ressourcer.



Jernbanen udgør et

vigtigt element heri.



Det et vigtigt, at viden om udbygningsbehov etableres, og at det ses i et samlet europæisk perspektiv.





Det er i den sammenhæng interessant, at det i rapporten konkluderes: "der er ikke mangel på best-practise cases,

når det gælder håndtering af flaskehalse i infrastrukturen. Men der er behov for videndeling herom og fælles

læring".







Rapporten kan downloades fra hjemmesiden: http:// www.uic.asso.fr

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen