Del : SMS
Berlingske Business

Uber giver politikerne hovedpine

UBER TECH-LYFT/PROBE
Arkivfoto. Foto:

Uber deler vandene på Christiansborg, men et flertal i Folketinget er parate til at ændre taxaloven, så den omstridte kørselstjeneste Uber på visse betingelser kan køre lovligt i Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti holdt et printet papir med piraternes kendetegn, et hvidt dødningehoved på en sort baggrund op.

»Det er organiseret pirattaxikørsel,« sagde transportordføreren ud i Folketingssalen.

»Det er social dumping af værste skuffe,« lød det fra Enhedslistens transportordfører Henning Hyldested.

»Vi ønsker en ny moderne taxilov,« sagde transportordfører Andreas Steenberg (R).

Bølgerne gik højt i debatten, som var rejst af Enhedslisten i et forsøg på aftvinge transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) og justitsminister Søren Pind (V) svar på, hvorvidt Uber er lovlig eller ej, og hvad regeringen har tænkt sig at gøre for at komme Uber, der efter Enhedslistens mening er ulovlig, til livs.

Taxachaufførrer demonstrerer mod Uber.

Debatten var imidlertid svært at tage, fordi alle venter på dommernes afgørelsen i en prøvesag mod seks Uber-chauffører ved Københavns Byret 26. april. Her skal dommerne tage stilling til, om chaufførerne overtræder taxilovens regler om erhvervsmæssig personbefordring. I alt er mere end 30 Uber-chauffører sigtet.

Når prøvesagerne er afgjort, vil politiet tage stilling til, om de også skal trække virksomheden Uber i retten. Stort set alle politikerne er ganske vist enige om, at Uber, der gjorde sit indtog i Danmark i november 2014, næppe lever op til den danske taxalovgivnings strikse krav til chauffører, biler og skattebetaling. Men når det kommer til løsningerne stopper enigheden.

Spørger man Enhedslisten, SF og Dansk Folkeparti er Ubers aktiviteter dybt ulovlige, og der bør hurtigst muligt nedsættes en taskforce med Skat, politi og andre myndigheder. Partierne ser ingen grund til at vente på, at prøvesageren bliver afgjort. Partierne køber ikke præmissen om, at Uber kommer med en ny teknologi, som kræver nytænkning fra lovgivernes side.

USA-BUSINESS/

Socialdemokraterne og Alternativet så ud til at ville slutte sig til Enhedslistens beslutningsforslag, men sprang fra i sidste øjeblik, fordi retorikken blev for hård. I stedet fremsatte de to partier deres eget beslutningsforslag, hvor de også ønsker en taskforce, men først, når domstolene har talt, og i kombination med en moderniseret taxilov. Regeringspartiet Venstre, Konservative, Liberal Alliance og De Radikale er ikke til en task force, men er optaget af at få en ny taxilov, der kan rumme en størrelse som Uber og samtidig giver de nuværende taxavognmænd samme vilkår som Uber.

Nogen konklusion blev det ikke til. De tre beslutningsforslag kommer først til afstemning på torsdag – samme dag, som justitsminister Søren Pind (V) skal i åbent samråd i Folketingets Retsudvalg for at forklare, hvorfor det har taget politiet mere end et år at behandle en politianmeldelse indgivet af Trafikstyrelsen mod Uber for overtrædelse af taxiloven.

Enhedslisten trækker minister ind i Uber-sag

Ingen af forslagene får formentlig flertal. Men det betyder ikke, at de politiske diskussioner om Uber stopper her. Transport- og bygningsministeren har bebudet, at der vil blive indkaldt til forhandlinger om taxiloven. Der er imidlertid endnu ikke sat dato på, hvornår forhandlingerne starter, oplyser ministeriet til Berlingske Business.

I horisonten spøger det, der kan blive til et langstrakt juridisk tovtrækkeri med prøvesagerne mod chaufførerne i slutningen af april og en mulig sag mod virksomheden Uber. EU-domstolen er også blevet involveret i spørgsmålet om, hvorvidt EU-landene kan gribe ind over for Ubers forretningsmodel.

Uber-sag

Det skyldes blandt andet, at en spansk dommer har bedt EU-domstolen se på sagen. Fagbladet 3F, der udgives af det fagforbund, der organiserer taxachaufførerne og som er mest kritisk over for Uber, udsendte tirsdag en undersøgelse, der viser, at Uber vurderes at være i konflikt med loven i 71 lande, delstater og byer i verden. Ifølge fagbladet er Uber ramt af 41 kørselsforbud, 12 store bødesager og 18 retssager.

Lande som Frankrig, Spanien og Holland har lavet nationalt forbud mod kørselstjenesten, mens byer som Frankfurt, Berlin og Geneve har forbudt kørsel med Uber.

KOREA-UBER/

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere