Berlingske Business

Uber åbner døren på klem for efterspurgte data

uber
Foto:

Uber er på trapperne med en hjemmeside, der vil offentliggøre data om liftjenestens kørsel i storbyer. Det er dog uklart, hvor omfattende åbenheden vil være.

Data er som bekendt blevet en eftertragtet størrelse, og én af de virksomheder, der har interessant data på lager, er den omstridte lifttjeneste Uber. Nu er det i sig selv ikke så interessant, hvor og hvornår én enkelt passager benyttede Uber i en given by, men hvis det drejer sig om fx 1.000 passagerers færd, så har det pludselig interesse for både statslige og private aktører.

Og nu tyder en del på, at Uber vil kvittere for den interesse. Ifølge Wall Street Journal har Uber indviliget i at stille nogle af de mange data til rådighed på en hjemmeside under navnet movement. Indledningsvist vil det være byer som Washington, Sydney og Manilla, som lifttjenesten vil offentliggøre data fra, og fra hjemmesiden vil det være muligt at se, hvor hurtigt Uber fx transporterer passagerer fra et område til et andet, og hvor mange det drejer sig om.

Uber

Det er først og fremmest kommunale myndigheder verden over, der har efterspurgt rådata fra Uber. Ifølge Wall Street Journal vil det særligt i forbindelse med byplanlægning og trafikregulering være et brugtbart værktøj at vide, hvordan Uber-kunder benytter lifttjenesten i byer.

»Ved at give byerne den form for indsigt, håber vi at give noget tilbage til lokalsamfundene, de kan bruge,« siger Jordan Gilbertson, product manager hos Uber, til Wall Street Journal.

I den amerikanske by Boston har Uber allerede leveret lidt data, og her er meldingen i første omgang fra myndighederne, at det er lidt »for generelt« og »ukonkret« til, at man for alvor kan bruge til det f.eks at vurdere behovet for flere parkeringspladser. Uber har meddelt, at man til hver en tid vil beskytte sine passagerers privatliv, og at man af konkurrencehensyn gerne vil holde en del af de forjættede data for sig selv.

BM

Den seneste udvikling sker på et tidspunkt, hvor Uber har været i slagsmål med myndighederne i både New York og Seattle, hvor man begge steder længe har kæmpet for at få indblik i Ubers

Det har ikke været muligt at få svar fra Ubers danske division på hvorvidt, man overvejer at offentliggøre passagerdata herhjemme.

uber vs google

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen