Del : SMS

Tysk statsadvokat efterforsker arbejdsforhold i Ryanair

06BUSAarhus-stoetter-Frank-.jpg
Mens de tyske myndigheder efterforsker arbejdsvilkårene hos Ryanair, lægger selskabet planer om at ekspandere i Tyskland. Foto: Thomas Lekfeldt

Klager over »et klima præget af angst« får tyske myndigheder til at efterforske ansættelsesforhold hos lavprisflyselskabet Ryanair. Imens gør Ryanair sig klar til priskrig på det europæiske billigflymarked.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er ikke kun Københavns overborg­mester, Frank Jensen, der i øjeblikket kæmper med Ryanair. Også i Tyskland er det irske lavprisflyselskab Ryanair havnet i konflikt med myndighederne.

Senest har statsadvokaten i Koblenz indledt en efterforskning af virksomhedens arbejdsforhold. Det sker efter klager fra Ryan­airs egne piloter, som har gjort opmærksom på selskabets tvivlsomme ansættelsesforhold. Derfor efterforskes flyselskabet nu for systematisk pensionsbidrag og skatteunddragelse.

06BUSpilot#2.jpg

»I princippet handler det næsten altid om, at der kun udbetales penge, når piloten rent faktisk har været i luften«, siger Markus Wahl, der er talsmand for piloternes fagforening Vereinigung Cockpit til Berliner Zeitung. Ifølge Wahl er denne ansættelsesmodel »absolut uacceptabel, eftersom den er til fare for flysikkerheden. Piloter bør være i 100 procent god form.«

I et interview med den tyske TV-station WDR beretter den anonyme Ryanair-pilot »Tim« om et »angstpræget klima«. »Man forsøger ganske enkelt at sige eller at engagere sig så lidt som muligt. For at komme ubemærket gennem dagen.«

Det er Ryanairs bevidste forsøg på at forringe piloternes ansættelsesforhold, der har vakt de tyske myndigheders interesse.

Ifølge Süddeutsche Zeitung er den tyske statsadvokat i færd med at afhøre Ryanair-piloter. Derudover har myndighederne i England ransaget kontorerne i det engelske firma Brookfield Aviation, der har stået for rekrutteringen af Ryanairs piloter.

Ryanair single

Til fare for flysikkerheden

Ifølge Süddeutsche Zeitung er flere end halvdelen af Ryanairs 3.000 piloter ansat uden regulær kontrakt og er i stedet ansat via formidlingsagenturer som Brookfield Aviation.

I visse tilfælde tvinges piloterne gennem ordningen med Brookfield Aviation til at danne egne virksomheder, der ifølge irsk lovgivning ikke har samme ansvar med hensyn til overenskomster og arbejdsret.

På den måde kan Ryanair spare udgifter til syge- og socialsikring. Piloterne får heller ikke pension og skal selv forsikre sig mod eventuelle sygedage.

Samtidig afviser Ryan­air at garantere et minimum af arbejdstimer per måned. Fagforeningsrepræsentanter mener, at Ryanairs ansættelsesforhold er til skade for flysikkerheden, fordi piloterne har svært ved at få vagter og derfor presses til at gå på arbejde, når de er syge.

03BUSryan.jpg

Det er ikke første gang, at Ryanair mistænkes af de europæiske myndigheder for at forsøge at undgå at betale socialsikring. Allerede i 2014 blev Ryanair i Frankrig idømt en bøde på otte millioner euro for at undlade at betale socialsikring af sine ansatte. Forholdene hos Ryanair er imidlertid ikke unikke for europæiske lavprisflyselskaber.

Ifølge en undersøgelse foretaget af universitetet i Gent på vegne af EU-Kommissionen er det ikke usædvanligt, at andenpiloter betaler for at få lov til at flyve med selskabet med henblik på at opnå senere ansættelse.

Kommende priskrig

Trods efterforskning og bøder ser forretningen endnu lysende ud for Ryanair, der ikke desto mindre er ved at opruste til en krig på billige flybilletter. Flyselskabets seneste regnskaber viser, at Ryanair sidste år øgede sin omsætning med 12 procent til godt 42 milliarder kroner.

I indeværende år regner Ryanair med en stigning på omtrent ti procent i både indtjening og omsætning, hvilket vil indebære transport af 100 millioner flypassagerer om året. I 2023 satser Ryanair på at transportere 160 millioner gæster årligt.

I Tyskland har Ryanair en mindre markedsandel på fire procent, men den irske flyvirksomhed satser stort på at vokse på det tyske marked, hvor konkurrerende lavprisselskaber som AirBerlin og Lufthansa sidder på størstedelen af kunderne. Ikke desto mindre ønsker Ryanair at firedoble markedsandelen inden for de næste fem år. Kendere af det tyske flymarked vurderer, at de irske ekspansionsplaner vil resultere i en priskrig på flybilletter.

Ryanair PM

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere