Del : SMS
Berlingske Business

Tysk bro frygtes at blive problem for trafikken

06BUSFemern.jpg
Et indenrigspolitisk tysk slagsmål om, hvem der skal betale, risikerer at skabe trafikknuder på den tyske side af Femernbælt. Problemet er, at biltrafikken på den knap én kilometer lange Femernsundbro, der forbinder øen Femern med det tyske fastland, kører i kun ét spor i hver retning, ligesom der kun er ét jernbanespor. Det kan på længere sigt skabe trafikale problemer. Arkivfoto: David Leth Williams

Ledende politikere fra delstaten Schlesvig-Holsten advarer om, at trafikken gennem den kommende tunnel mellem Tyskland og Danmark kan møde en flaskehals på den tyske Femernsundbro. Tysklands trafikminister skal ifølge sin nordtyske kollega have erkendt, at der er et problem.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den kommende tunnel mellem Danmark og Tyskland skal strømline trafikken, men lige ovre på den tyske side lurer en flaskehals. På den knap én kilometer lange Femernsundbro, der forbinder øen Femern med det tyske fastland, kører biltrafikken kun i ét spor i hver retning, ligesom der kun er ét jernbanespor. Det kan på længere sigt komme til at bremse trafikken til og fra det kommende prestigeprojekt, advarer Trafikministeriet i delstaten Schlesvig-Holsten, der nu lægger pres på regeringen i Berlin for at finde en løsning.

Trafikken er blevet sikrere at færdes i Samkørsel vinder frem

»Det betyder flaskehals. I begyndelsen ikke højdramatisk. Men ifølge prognoserne vil trafikken stige, og så må man have et svar. Det kan jo ikke passe, at vi sender trafikken fra Danmark eller den sydfra mod nord ind i en flaskehals,« siger Harald Hase, pressetalsmand i ministeriet, til Berlingske.

Byggeriet af den 18 kilometer lange tunnel mellem Lolland og den tyske ø Femern skal stå færdig i 2022. I statstraktaten mellem Danmark og Tyskland fra 2008 står Danmark for selve tunnelbyggeriet, som efterfølgende finansieres af tunnelgebyret. De godt 40 milliarder kroner plus udgifter til landanlæg ventes ifølge Femern A/S at være betalt af efter 39 år.

Rederi klager til EU over finansiering af Femern-tunnel

Tyskland har forpligtet sig til at opgradere tog- og motorvejstilslutningen på tysk side. Hverken den danske Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster eller den tyske Femernsundbro er omfattet af aftalen. Danmark har alligevel besluttet at bygge en ny storstrømsbro og fik tidligere på sommeren støtte til projekteringen fra EU.

Del af tilbagevendende slagsmål

Ifølge Harald Hase blev Femernsundbroen i sin tid holdt ude af det tyske regnestykke for at holde de tyske omkostninger nede under en milliard euro, så projektet kunne gå igennem politisk. Tyskerne har aldrig været så optagede af tunnelen som danskerne.

»Men nu kommer vi langsomt til fasen med realiteter, og der må man naturligvis besvare spørgsmålet,« siger han.

Schlesvig-Holstens trafikminister, Reinhard Meyer fra SPD, beskylder over for det tyske nyhedsbureau DPA regeringen i Berlin for at have sovet i timen. Han tilføjer dog, at den nye trafikminister, Alexander Dobrindt, fra CSU ser ud til at være vågnet op.

»I vores seneste samtale har forbundstrafikminister Alexander Dobrindt for første gang rigtig erkendt, at vi her har et ægte problem,« har Reinhard Meyer sagt til DPA.

Femernbro

Mulige løsninger kunne være at bygge en helt ny bro eller en ny bro til jernbanetrafikken, der samtidig kunne frigive mere plads til biltrafikken på den eksisterende bro.

I Tyskland skal debatten givetvis ses i sammenhæng med det tilbagevendende slagsmål mellem delstaterne og forbunds­regeringen om, hvem der skal betale for hvad i den rullende infrastrukturinvesteringsplan.

Flemming Meyer, der er formand for det danske mindretals parti SSV, som sidder i regering med SPD i Schlesvig-Holsten, mener, at Tyskland er gået noget halvhjertet og blåøjet ind i projektet, fordi Danmark står for hovedbyggeriet. Man har ikke villet erkende, hvilke omkostninger der kommer på tysk side. Han betragter en ny eller udvidet Femernsundbro som en naturlig forlængelse af aftalen med Danmark.

»Om man skal udvide broen eller bygge en bro ved siden af, vil jeg ikke udtale mig om. Det har også med fredning at gøre. Men vi skal have en løsning. Jeg kan kun give minister Meyer ret. Man har ventet alt for længe. Berlin har lavet en statskontrakt med Danmark om Femern-bælt, og så er man også forpligtet, efter vores mening, til at sørge for alt det, der hører med så som en fornuftig indlandsforbindelse. Det er man nødt til at sætte i gang. Der har man sovet i timen. Ingen kan fortælle mig, at man ikke var klar over, at Femernsundbroen vil være et problem,« siger han til Berlingske.

Ingen uventet situation

Reinhard Meyers talsmand, Harald Hase, tror på en løsning:

»Det må relativ hurtigt diskuteres, og vi ser med fortrøstning på, at det også sker.«

Tunnelen mellem Danmark og Tyskland skal ifølge bygherren Femern A/S bringe togkøretiden mellem København og Hamborg ned under tre timer, og i prognoserne er der regnet med både den nuværende Storstrømsbro og den nuværende Femernsundbro. Derfor er der ikke tale om nogen uventet situation.

Femern

Trafikprognoserne fra Femern A/S forudser overordnet set ikke noget kapacitetsproblem med Femernsundbroen, selv om der kan opstå lokale kødannelser. Da broen desuden juridisk er et rent tysk anliggende, vil Femern A/S ikke blande sig. Kommunikationsdirektør Ajs Dam nøjes med at slå fast, at en forbedring vil styrke hele projektet.

»Det er naturligvis et internt tysk anliggende, men det er klart, at enhver forstærkelse af infrastrukturen i korridoren fra Sverige og hele vejen ned til Centraleuropa vil styrke den samlede infrastruktur. Det vil vi kun kunne glæde os over,« siger Ajs Dam.

Det var ikke i går muligt at få en kommentar fra den danske trafikminister Magnus Heunicke (S).

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere