Del : SMS
Berlingske Business

Tullberg kæmper for sin ret

14BUSPix-Leif-Tullberg.jpg
»Jeg bor i et lille hus på 88 kvadratmeter, så man ikke skal gå og gøre rent hele tiden,« siger Leif Tullberg. Foto: Liselotte Sabroe

Den tidligere boss i DSV, Leif Tullberg, kæmper for at få sin ret i sagen om det tidligere DSV Miljø, som blev solgt for en krone af hovedaktionæren. Han er ikke som andre rigmænd og er godt tilfreds med at bo i et lille hus på 88 kvadratmeter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Boligen ligger 54 meter over havets overflade. Herfra har Leif Tullberg en flot udsigt ud over Isefjorden.

Selv om han er god for omtrent 200 mio. kroner, bor han ikke som en typisk velhaver. Ved Venslev Strand ved Skibby i Hornsherred ejer den 69-årige Leif Tullberg en 8.000 kvadratmeter naturgrund med et hus på 88 kvadratmeter. Men det er fuldt ud nok for ham, og så skal der i hvert fald ikke gøres rent hele tiden.

DSV

Han er et naturmenneske, der holder af sin naturgrund og vandre­turene i den lokale skov, hvor der er masser af småfugle, fasaner og rådyr at kigge på. I en del af boligen er der panoramavinduer fra gulv til loft. Når det er klart vejr, kan Leif Tullberg i kikkert se til både Holbæk, Nykøbing Sjælland og Rørvig. På en god dag har han udsigt til Hundested i det fjerne.

Det er ganske underholdende at tale med den tidligere topchef i den store europæiske transportkoncern DSV. F.eks. siger han pludselig, at han foretrækker sin »hytte frem for en eller anden dødssyg villa på Strandvejen med en fantas­tisk udsigt til Øresund«.

Til ethvert bagsideportræt skal der et billede af hovedpersonen. Er Leif Tullberg fotogen? Se billedet ovenfor og døm selv. Han ved godt, at på nogle af de billeder, man kan finde på Google, ligner han lidt af en gangster, men det tager han fra den humoristiske side.

For tiden kæmper Leif Tullberg på mindretalsaktionærernes vegne for sin og deres ret i sagen om, at deres aktier i DSVM, det tidligere DSV Miljø, pludselig er gjort værdiløse. DSV Miljø blev i 1999 splittet ud af DSV og i 2004 solgt til den britiske kapitalfond Triton.

Han er rasende over, at hovedaktionæren har foræret DSVM for én krone til de danske långivere FIH, PKA og LD – uden at mindretalsaktionærerne blev inddraget. De nye ejere vil sælge selskabet videre til to erhvervsfolk for et symbolsk beløb. Tullberg sidder på fem procent af DSVM og finder kapitalfondens transaktion strafbar, da han og de øvrige mindretalsaktionærer ikke blev inddraget i beslutningen.

Mange topchefer i store virksomheder har fine, lange uddannelser på CVet. Leif Tullberg er ikke hæmmet af nogen akademisk uddannelse. Han blev i 1960 udlært maskinarbejder. I 1976 var han med til at stifte selskabet De Samvirkende Danske Vognmænd, som siden skulle blive til DSV. Her var den bramfrie bulderbasse administrerende direktør frem til sin afgang i 2005. Han fortsatte et par år mere i DSV som menigt bestyrelsesmedlem.

Leif Tullberg er født i Aalborg og stammer fra en arbejderfamilie. Han voksede op hos sin mor og stedfar i Helsingør og Kvistgaard, men gik ud af skolen efter 7. klasse, da han var for utilpasset til at forsætte, selv om han slet ikke havde svært ved at følge med i timerne.

Leif Tullberg kom i lære som maskinarbejder. Efter at have haft flere mindre virksomheder blev han af en flok vognmænd i 1976 bedt om at lede DSV. Da Leif Tullberg forlod den store transportkoncern, havde den 12.000 ansatte, en årlig omsætning på 24 milliarder kr. og en indtjening på et par milliarder kr.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere