Del : SMS
Berlingske Business

Trusler mod Mærsk-folk: Vi kommer med politi og våben midt om natten og besøger jer

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Mærsk fastholder forventni
Overskrift
Foto:
Maersk flag
Overskrift
A.P. Møller - Mærsk hovedsæde på Esplanaden. Flag med det syvtakkede stjerne logo. Foto:

Carlsberg skærper kursen over for smørelse af myndigheder rundt om i verden. Men man skal ikke forvente, at Mærsk følger hurtigt efter. Et totalforbud i dag vil føre til tabt forretning, fastslår Mærsk-chef.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis blot man kunne, ville man hos A.P. Møller - Mærsk hellere end gerne gøre som Carlsberg og indføre et totalforbud mod smørelse. Men som situationen er i dag, vil det føre alt for store omkostninger med sig, og derfor åbner Mærsk fortsat en dør på klem for, at selskabets ansatte i enkelte tilfælde må betale smørelse.

Mærsk er grundlæggende imod smørelse, som firmaet kun ønsker at omtale som »Facilitating Payment«. Mærsks mål er da også på sigt at forbyde det fuldstændigt. Men det er umuligt i dag, og indtil videre må de ansatte derfor gerne betale op til 150 amerikanske dollar i særlige tilfælde – hvis personen sørger for at rapportere det til sin chef.

FILE DENMARK ECONOMY CARLSBERG

Hvorfor tillader I hos Mærsk stadig at betale smørelse?


»Vi har forsøgt at finde muligheder for at eliminere brugen af facilitating payment (smørelse, red.). Men beskeden fra vores medarbejdere i høj-risiko lande var, at vores forretning ville gå fuldstændig i stå eller bliver betydeligt forringet, hvis vi indførte en nul-tolerance over for det. Så i stedet har vi valgt at fokusere på, hvor problemerne er, og hvordan vi kan løse dem, og vi har gjort fremskridt lige siden,« siger Joseph Simon, Chef for Compliance i Mærsk Gruppen.

Hvornår forventer Mærsk at kunne indføre et totalforbud mod smørelse og håndhæve det?


»Jeg kan desværre ikke give dig en dato. For det vil kræve, at jeg var i stand til at se ind i fremtiden. Men vi har set, at andelen af facilitating payment nogle steder er faldet med 90 procent baseret på handlinger, som vi har foretaget. Det kan være samarbejde med eksempelvis regeringsrepræsentanter, handelsorganisationer, shippingforeninger og med havneagenter, som er årsagen,« siger Joseph Simon.

28BBMsmedegaard2.jpg

Hvilken modstand er det, som I møder, hvis I ikke betaler smørelse?


»Vi har set seriøse forsøg på at forsinke os, bl.a. når vores skibe er på vej i havn. I mange land skal vi have en lods fra de lokale myndigheder med på skibet, før vi må sejle ind, og i den forbindelse har vi set, at lodsen siger, at »hvis jeg ikke får mine sodavand for 20 dollar og cigaretter for 50 dollar, så kommer jeg bare til at sidde her og vente, og det samme gør jeres skib«. I nogle tilfælde har vi endda set, at der har været trusler fra myndighedspersoner, som har sagt, at »vi kan gøre jeres liv meget ubehageligt. Vi kommer med politi og våben midt om natten og besøger jer, hvis I ikke betaler, som vi siger,« fortæller Compliance-chefen fra Mærsk.

Han oplyser, at Mærsks ansatte forsøger at lære af hinanden. Gode erfaringer fra et sted, tages hurtigt videre til et andet.

Onsdag

En uniform skaber respekt

»Eksempelvis har vi set en del steder, at hvis en kaptajn har taget sin uniform på, ren skjorte og slips, så har det en meget større effekt, når kaptajnen siger, at »du får ikke nogen penge i bestikkelse«. Hvorimod hvis kaptajnen er mere uformelt påklædt, så har han sværere ved at komme igennem med sit budskab. Den slags havde vi ikke lige tænkt på. Men eksemplet viser, at det godt kan betale sig at tage erfaringer fra et sted med succes, og så prøve at overføre det til andre steder,« Joseph Simon.

Han ønsker ikke at udpege de lande, hvor Mærsk har sværest ved at komme frem uden smørelse.

»Men der, hvor vi ofte ser problemerne, er, når skibe anløber havne, og i nogle lande kan det også være toldbehandling, der kan give problemer. Tilmed ser vi problemer, når der skal krydses landegrænser eller interne statsgrænser med fulde laster. Det er i disse situationer, at vi ser den største efterspørgsel på facilitating payment,« siger han.

til BBM f Nils Smedegaard Andersen

Nogle virksomheder siger nu, at de har nul tolerance over for smørelse og aldrig vil betale det mere. Siger du, at det er en umulig politik at efterleve for en international virksomhed?


»Det kommer helt an på, hvilke interaktioner virksomhederne har. Hvis dit firma aldrig er i kontakt med havnemyndigheder, toldere, grænsevagter eller regeringsrepræsentanter eller har agenter til at varetage den kontakt, så tror jeg, at du kan være i en situation, hvor du nærmest aldrig bliver spurgt om facilitating payment,« siger han.

I de industrier, Mærsk befinder sig, er det sværere end som så at undgå smørelse, lyder det fra Mærsk-chefen.

»Hvis du finder virksomheder, som møder de samme krav om facilitating payment som os, men som undgår at betale dem, så hører jeg meget gerne om dem. For vi vil hellere end gerne kopiere dem, hvis de har fundet en vej til at undgå problemet,«

Mærsk fastholder forventninger trods stærk bundlinje

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere