Del : SMS
Berlingske Business

Trods spareplan - SAS flyver stadig for dyrt

SAS
SAS har selv med den nye spareplan stadig meget høje omkostninger, konkluderer norsk avis Foto:

Selv hvis SAS' personale vender tomlen opad til den spareplan, som topledelsen lagde frem i går, så kæmper SAS stadig med omkostninger, der er langt højere end de nærmeste konkurrenter.

Artiklen fortsætter under annoncen
Den norske avis VG har regnet på konsekvenserne af SAS' nye spareplan. Og de beregninger tyder på, at selskabet stadigvæk vil få gevaldige problemer med at konkurrere med de nærmeste konkurrenter.

I flybranchen er ét af de mest brugte nøgletal omkostninger per fløjet kilometer. Før gårsdagens spareplan havde SAS ifølge VG omkostninger per fløjet kilometer på 70 norske øre (71 danske øre).

Spareplanen medfører besparelser på blandt andet lønudgifter, som ifølge avisen betyder, at omkostningerne lander på cirka 60 norske øre (61 danske øre) per fløjet kilometer.

Norwegian har meget lavere udgifter

Til sammenligning viser Norwegians tredjekvartalsregnskab omkostninger per fløjet kilometer på 44 norske øre (45 danske øre), og de skal ifølge selskabet reduceres med et par øre til næste år.

VG har også set på antallet af ansatte i forhold til passagerer og fundet frem til, at for hver SAS-medarbejder får selskabet 2.800 ud at flyve, mens hele 6.100 passagerer kommer succesfuldt fra A til B for hver ansat hos Norwegian.

Det får flyanalytiker Anders Lidman til at konstatere, at SAS' fremtid stadig ser særdeles usikker ud.

"Gårsdagens tiltag er langt fra nok til at redde selskabet," siger han til VG.

Beskyldt for smart skattetænkning

Med til historien hører dog, at det ifølge flere eksperter er svært at sammenligne et netværksselskab som SAS med lavprisflyselskaber. Derudover er netop Norwegian og Ryanair blevet beskyldt for at holde lønningerne nede ved hjælp af smart skattetænkning.

For et par måneder siden skrev den svenske avis Dagens Nyheter, at Norwegian og Ryanair i stedet for at fastansætte piloter og kabinepersonale hyrer dem via vikarbureauer i Malaga i Spanien og Helsingfors i Finland. På den måde kan de få deres løn udbetalt i skattelylande som Isle of Man og Jersey og undgå at betale sociale udgifter i Sverige.

Norwegian har ifølge Dagens Nyheter i løbet af foråret rekrutteret 120 personer via vikarbureauet Adecco i Spanien. Og selskabet har ifølge avisen også startet samarbejde med det polske vikarbureau Arpi for at finde personale.

Ansat: "Vi har forskellige vilkår"

"Jeg kan sidde på arbejdet ved siden af en flyværtinde fra Estland og én fra Spanien og ingen af os arbejder på samme vilkår," sagde en anonym svensk kabinemedarbejder til avisen.

Hun oplyste til avisen, at hun selv havde en grundløn på 22.000 svenske kroner (godt 19.000 danske kroner), mens hendes nyansatte spanske kolleger fik en grundløn på 420 euro (godt 3.100 kroner).

Norwegian afviste beskyldninger

Beskyldningerne blev dog ved den lejlighed afvist af Norwegians svenske informationschef Åsa Larsen.

"Påstanden om, at flyselskaber ikke vil betale skat og afgifter for sit personale i Sverige, er helt forkert med hensyn til Norwegian. Vi er et internationalt selskab med virksomhed i mange lande. Personalet både bor og har deres baser i forskellige lande, hvilket er faktorer der påvirker hvor skat og socialgifter skal betales," skrev hun i kommentar til avisen og fortsatte:

"Skatter og afgifter opkræves og rapporteres til de relevante skattemyndigheder. Det vil sige de med base i Sverige følger de svenske love, de med base i Norge følger de norske love, mens de med spansk base følger de spanske regler," skrev Åsa Larsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere