Del : SMS
Berlingske Business

Trimmet Mærsk klar til vækst

Maersk
A.P. Møller - Mærsk Foto:

A.P. Møller - Mærsks to hovedområder, Maersk Line og Maersk Oil, gør klar til at profitere stort, når der kommer gang i væksten og fart i verdensøkonomien. Især Maersk Line kan blive en positiv overraskelse, mens Maersk Oil ifølge Mærsk nu har pipelinen til fremtidig succes på plads.

Artiklen fortsætter under annoncen

Toppen i A.P. Møller - Mærsk aner lyset efter år, hvor alt har handlet om økonomisk elendighed og jagten på den næste sparede krone.

For efter år, hvor A.P. Møller - Mærsk-ledelsen har måttet kæmpe med konsekvenserne af den økonomiske nedtur i store dele af verden, er den store danske koncern nu så trimmet, at der er udsigt til markant vækst og betydelig indtjening, så snart økonomierne på nogle af de vigtige markeder vender til det positive.

Sådan er meldingen i hvert fald fra topchef Nils Smedegaard Andersen, der skruer ned for snakken om problemer og behov for nye sparerunder og i stedet erkender, at koncernen er ved at være så trimmet, at der kan vente stærk økonomisk vækst rundt om hjørnet.

»Vi har forudsætningerne for at kunne tjene gode penge i det øjeblik, den økonomiske situation vender. Når det gælder Maersk Line, er vi konkurrencedygtige set i forhold til konkurrenterne og står i en god situation,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Maersk Line kom da også ud af tredje kvartal af 2012 med et plus, og koncernen fastholder, at man venter et beskedent overskud fra containerskibene i år. Det er i den nuværende konkurrence- og økonomiske situation i sig selv bemærkelsesværdigt.

Når det gælder Maersk Oil, der i mange år har leveret den store bid af koncernens økonomiske muskler, er vejen til fremtidig vækst igen ved at være synlig, mener Nils Smedegaard Andersen.

»Vi har haft et hul i vor pipeline, men et hul, som vi er ved at have styr på. Vi har investeret massivt i efterforskning og kan se, at der er spændende muligheder i flere af de områder, hvor vi leder efter olie. Vi holder fast i, at vort mål er dagligt at producere 400.000 tønder olie fra 2020 og frem, men at det kan være, at vi skal ændre positivt på de forudsigelser, når vi når dertil,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Nye skibe vil påvirke markedet

A.P. Møller - Mærsk er selvsagt meget andet end Maersk Line og Maersk Oil. Men selv om en række andre dele af koncernen, bl.a. APM Terminals og Maersk Drilling er i positiv gænge, er de to vigtigste forretningsområder fortsat olien og containerfarten.

I containerfarten har Maersk Line de seneste år sat farten for branchen. Det er sket med lanceringen af verdens største containerskibe og med introduktionen af »Daily Maersk«, hvor man sejler faste ugedage til Asien fra en række faste havne.

I løbet af 2013 får Maersk Line leveret de første ud af 20 Triple-E-skibe, som hver kan laste 18.000 tyvefodscontainere. Kritikere har været bekymrede for, om Maersk Line dermed låste sig selv i en dyr økonomisk satsning på et tidspunkt, hvor markedet ikke giver mulighed for at tjene investeringen hjem.

Men den bekymring deles ikke af Nils Smedegaard Andersen – der da også har et stort positivt cashflow, udsigt til pæne overskud og en generel økonomisk styrke at argumentere med, når han fortæller om satsningen på de nye monsterskibe.

»Vi er sikre på, at det vil få en betydelig effekt på markedet, når vi lancerer de første af vore Triple-E-skibe i 2013. Med et slag sænker vi vore omkostninger per transporteret container betydeligt, og det giver os nogle vigtige muligheder. Samtidig er det skibe, som kan være med til at ændre, hvordan containermarkedet ser ud, ligesom Panama-kanalen er ved at blive udvidet, hvilket vil betyde, at der er udsigt til, at endnu flere ældre og mindre containerskibe vil blive hugget op. Det er vort håb, at det kan skabe en bedre balance,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Holder igen med investeringer

A.P. Møller - Mærsk har i en periode været særdeles tilbageholdende med at investere for tungt i Maersk Line, fordi afkastet af investeringen slet ikke har været tilfredsstillende. Og selv om rederiet nu sætter 22 mia. kr. på højkant med købet af de store skibe, holdes der igen med yderligere investeringer i containerbranchen.

»Vi ser meget gerne, at der sker konsolideringer i branchen. Det vil være fint, hvis flere af de små og mellemstore aktører finder sammen. Vi har ingen planer om at deltage i konsolideringen og har en størrelse, som er passende, og et ønske om at satse på organisk vækst i stedet,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere