Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Transportkøb under nye vilkår

Kravene til transportvirksomhederne er således øget. Men det gælder i mindst lige så høj grad kravene

til udvikling af samarbejdet mellem kunder og transportvirksomhederne. Der kan peges på følgende fire udviklingstendenser,

som særligt vil kendetegne udviklingen af logistiksystemerne i de kommende år:







1. Netværk, samarbejdsrelationer

og global logistik



2. Udviklingstakt på "the learning curve"



3. Etablering af procesorientering og helhedssyn

internt og på tværs af netværk



4. Organisatorisk og operationel fleksibilitet i håndtering af netværk







Effektiv

transport og distribution bliver i stigende grad afhængig af udvikling af samarbejdsrelationerne med professionelle transportører. Valget

af transportvirksomhederne og udviklingen af samarbejdet skal ses i et "globalt perspektiv". Transportvirksomhederne er

virksomhedernes adgang til verdensmarkedet. Det er vigtigt at sikre, at de virksomheder, der samarbejdes med, har de nødvendige

kompetencer i de regioner, de er udvalgt til at betjene. Omvendt skal udvikling af samarbejdet med de rigtige transportører

også være et vigtigt middel til at sikre hurtig omstilling i forhold til udviklingen af efterspørgslen på

de enkelte markeder.



Har transportvirksomhederne holdninger til udvikling og forandring, og matcher deres visioner virksomhedens

egne forventninger og holdninger til udvikling?



Hvis transportvirksomheden og kunden ikke begge har en klar opfattelse af den

helhed, ordrehåndteringen indgår i, er der betydelige risici for misforståelser og derved fejlleverancer.



Men

en fælles opfattelse af ordrehåndteringsprocessen og kundekravene er også forudsætninger for, at de to parter

effektivt og målrettet kan finjustere transportløsningerne i forhold til markedskravene.



Derfor er "god kemi"

og udveksling af viden vigtigt for udvikling af samarbejdet.



Hos begge parter, transportør og kunde, er det stadigt vigtigere

at kunne tilpasse organisationen og distributionsløsningerne til markedet.



Etablering af netværk har en stigende

betydning som konkurrence-parameter. Netværk kan bidrage til omkostningsreduktioner, hurtigere tilpasning til ændrede

markedskrav og adgang til den nyeste viden.

Ny viden, hvordan?

Samlet kan der peges på, at adgang til og udnyttelse

af ny viden er en stadigt vigtigere kilde til udviklingen af transportlogistikken.



Her spiller uddannelse en vigtig rolle; det

gælder uddannelse af nye unge medarbejdere i virksomhederne, og i mindst lige så høj grad udvikling af de eksisterende

medarbejdere gennem efteruddannelse.



Det er en vigtig udfordring at udvikle uddannelsessystemet i de kommende år, så

de rigtige uddannelser både i forhold til de unge nye medarbejdere og de ældre medarbejdere i sektoren kan udbydes.



Men

det er en lige så stor udfordring, at virksomhederne udvikler deres holdning til uddannelse.



Uddannelse vil være

fremtidens middel til fastholdelse af konkurrenceevne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen