Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Transport i global konkurrence

Transportmarkedet er under hastig forandring. Nøgleord er globalisering, det indre marked, teknologisk udvikling og øget

international arbejdsdeling.



For transporterhvervet er udvikling af netværk og samarbejde vigtige elementer til fastholdelse

og udvikling af konkurrenceevne.



Samspillet i regionale kompetenceklynger er et af midlerne hertil. Forståelse og udvikling

af de regionale rammebetingelser er derfor af stadig større betydning. Der er behov for systematiske metoder til at beskrive

disse.



Transport udgør en stigende del af virksomhedernes logistikomkostninger, og transport får en stigende strategisk

rolle i logistikken. Kravene skærpes i retning af kortere reaktionstid, mindre lagerstørrelser og tilpasning til de

enkelte kunder - alt sammen noget, der peger mod oftere levering af mindre mængder i de enkelte transporter. Konsekvensen er,

at transporterne bedst løses i systemer, som betjener flere virksomheder af hensyn til kapacitetsudnyttelsen af transportmidlerne

(biler, tog, skibe mm.) og hermed til økonomi og miljø.

Regional lokalisering

Transportvirksomheder skal etablere

netværk. Grundelementet er knudepunkter, hvor gods samles og konsolideres. Herudover er distributionssystemer med udgangspunkt

i knudepunkterne vigtige.



Det er kritisk, at virksomhederne har godsmængder, som kan retfærdiggøre etablering

af systemerne.



Der er transportvirksomheder til betjening af de lokale behov i alle danske regioner. Når det gælder

transportvirksomheder, som er specialiserede med henblik på import/eksport og serviceydelser til det globale marked, så

er erhvervet derimod betydeligt mere koncentreret i klynger.



I en række tilfælde er transporterhvervet lokaliseret

i de regioner, hvor de producerende virksomheder ligger.



I andre tilfælde har transporterhvervet lokaliseret sig i forhold

til de specialiserede regionale klynger af transporterhverv.



Virksomhedernes begrundelse for at lokalisere sig i disse klynger

må vurderes især at bero på fire forhold:



1: adgang til netværk. 2: tilstedeværelse af særlig

fysisk infrastruktur, f.eks. havne og lufthavne. 3: adgang til kompetence. 4: adgang til servicefaciliteter.

Kompetenceklynger

I

samarbejde med Padborg Udviklingscenter har Institut for Transportstudier udviklet en metode til opstilling af profil for en regional

kompetenceklynge inden for transport. Analysen tog udgangspunkt i et nyudviklet sammenhængende sæt af definitioner:



Et

knudepunkt: et omlæsningssted i transportvirksomhedernes netværk.



En kompetenceklynge: en regionalt eller nationalt

afgrænset klynge af transportvirksomheder, underleverandører og øvrige aktører. Et transport-logistik center:

en afgrænset region, som indeholder et betydeligt antal transport- og logistikvirksomheder samt underleverandører hertil.



Et

transportcenter: et afgrænset erhvervsområde, der hovedsageligt er udlagt til transport- og servicevirksomheder. Et transportservicecenter: et

afgrænset område, som indeholder servicefaciliteter over for landevejsgodstrafik.



En terminal: muliggør skift

mellem transportformer.

Kvantitiv/kvalitativ

Selve analysen bestod af en kvantitativ del og en kvalitativ del, som samlet

pegede på særlige styrkepositioner samt udviklingsmuligheder og trusler.



Udvikling af et bedre samspil mellem regionens

virksomheder internt og mellem virksomhederne og rammebetingelserne er en vigtig kilde til udvikling af den enkelte virksomheds konkurrenceevne.





Analysen har i sig selv ikke løst denne opgave, men nu har alle interessenter og aktører det samme grundlag for

diskussion og udvikling af konkrete handlinger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen