Del : SMS
Berlingske Business

Trafikken over Øresundsbron er ved at gå i stå

Øresundsbroen.
Testkørsel af Øresundsbroen. På Peberholm har man dels denne fine udsigt med den otte km lange bro, dels et vue inde over det flade Saltholm på venstre hånd. Man kommer tæt på en ellers ukendt natur. På hele den 16 km lange strækning er det trafiksignaler, som kan styre trafikken. Foto:

Øresundsbro Konsortiet nedsætter sin langsigtede trafikprognose for år 2030 på grund af mindre tog- og biltrafik over broen

Artiklen fortsætter under annoncen

Der kører færre biler over Øresundsbron.

Det får nu Øresundsbro Konsortiet til at nedskrive sin langsigtede trafikprognose for år 2030 fra 35.000 køretøjer til 27.800 køretøjer hver dag. Ligeledes falder antallet af togpassagerer fra 49.000 til 46.000 frem mod 2030.

TIL BT

»I tidligere prognoser har vi regnet med, at den store udvikling skulle ske i pendlertrafikken, der var på sit højeste i årene 2005 til 2008. Men finanskrisen medførte, at pendlertrafikken gik ned. Det påvirkede trafikudviklingen helt frem til 2013,« siger Karsten Längerich, der er chef for privatmarkedet ved Øresundsbron og ansvarlig for prognosen.

Sidst Øresunds Konsortiet lavede en langsigtet trafikprognose var i 2011, men nu må konsortiet nedjustere.

BM

På trods af udviklingen går det fremad med erhvervstrafikken, der i 2016 er stedet med 7,4 procent.

»Vi formoder, at det er en konsekvens af ID-kontrollen,« siger Marie Romare, chef for erhvervsmarkedet ved Øresundsbron.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere