Del : SMS
Berlingske Business

Trængt rederi får ny kaptajn

BM
Foto:

Som ny topchef skal Jan Kastrup-Nielsen vende udviklingen i rederiet J. Lauritzen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Som ny topchef skal Jan Kastrup-Nielsen vende udviklingen i rederiet J. Lauritzen, som især er presset på sit største forretningsområde. Det skriver Børsen fredag. Tørlast- og tankmarkedet er ramt af overkapacitet og lave fragtrater, men ejeren, Lauritzan Fonden, håber, at en ny kaptajn kan vende røde tal på bundlinjen til sorte. Jan Kastrup-Nielsen, som i dag er koncerndirektør med ansvar for rederiets drift, afløser Torben Janholt, når han efter 14 år som administrerende direktør, går på pension.

Selskabets regnskabsprognose for hele 2012 lyder på et væsentligt lavere nettoresultat end sidste år, og gælden er vokset over de seneste år i takt med store investeringer. Men Jan Kastrup-Nielsen føler sig ikke utryg ved situationen, og mener ikke, at rederiet har spredt sig over for mange aktiviteter og gældsat sig for hårdt, skriver avisen.

- Vi er selvfølgelig alle sammen opmærksomme på, hvordan situationen udvikler sig, og vi er fuldstændig enige om, at indtjeningen ikke er tilfredsstillende for øjeblikket. Men jeg mener, at vi har været ansvarlige, siger Jan Kastrup-Nielsen til Børsen.

Direktøren peger på, organisationen er trimmet og allerede har formået en flådeudvidelse på 50 pct. siden 2007 uden at have ansat flere medarbejdere i den landbaserede organisation. Han tror på, at rederiet er i god form på trods af krisen.

- Jeg tror, at når vi kommer igennem krisen, så står vi stærkt. Vi hviler på fire ben og er blevet større og kraftigere, selv om indtjeningen på nuværende tidspunkt halter, siger Torben Janholt til Børsen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere