Del : SMS
Berlingske Business

Toyota er rygende uenig med ombudsmand om annoncefusk

The Bank of Japan building is reflected on Toyota Motor Corp's P
Foto:

Toyota er helt uforstående over for, at Forbrugerombudsmanden har politianmeldt selskabet for brud på loven.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er langt fra sandheden, når Forbrugerombudsmanden anklager Toyota for brud på markedsføringsloven, mener selskabet. Derfor har selskabet stævnet Forbrugerombudsmanden for at få opklaret, hvad loven siger.

Det fortæller pressechefen i Toyota Danmark, Anders Tystrup. Tidligere fredag blev Toyota politianmeldt for at have skjult information om et billån nederst på siden og med lille skrift i flere avisannoncer.

AUTOSHOW-GENEVA/

Samtidig blev selskabet politianmeldt for i en række internetannoncer slet ikke at have oplyst om omkostningerne ved et billån.

- I sagen om internetannoncerne erkender vi fuldt ud, at vi ikke har gjort det godt nok. Det har vi rettet op på, siger Anders Tystrup og fortsætter:

- Men i forhold til avisannoncerne er vi meget uenige med Forbrugerombudsmanden. I bund og grund handler det om en tolkning af loven. Ordlyden i avisannoncerne lever helt op til lovens krav, men Forbrugerombudsmanden angriber layoutet.

Penge

Forbrugerombudsmanden mener, at den lovpligtige oplysning om omkostningerne ved lånet er skjult nederst i annoncen et sted, hvor forbrugerne ikke nødvendigvis vil finde den.

- Først allernederst på siden, under en afslutningslinje og efter oplysninger om bilmodellens brændstofforbrug, stod de lovpligtige kreditoplysninger med annoncens allermindste skrift, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

- Vi mener, at de lovpligtige oplysninger fremgår meget tydeligt, siger Anders Tystrup fra Toyota.

Investorer skrotter Matas Børsdebutanten Matas fortsætter i fi

Derfor har Toyota valgt selv at trække sagen for Sø- og Handelsretten for at få en domstols vurdering af, hvad loven egentlig tilsiger.

- Der findes ingen konkrete retningslinjer, når vi snakker layout. Det er et tolkningsspørgsmål. Så nu vil vi en gang for alle få klarlagt reglerne, siger Anders Tystrup.

reklamer

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere