Del : SMS
Berlingske Business

Toperhvervsmand skal genoplive Nimbus

Nimbus
Overskrift
Nimbus 1934 - her udstillet på Kunstindustrimuseet i København. Foto:
nimbus
Overskrift
Allerede fra begyndelsen af 2015 tiltræder tidligere direktør for GN Store Nord, SAS og senest ISS, Jørgen Lindegaard, som bestyrelsesformand for Nimbus Motorcycles Danmark A/S. Foto:

Et stykke dansk nationalklenodie bliver nu genoplivet med en relancering af den nostalgiske Nimbus-motorcykel. Tidligere SAS-topchef får central post.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er nu lykkedes iværksætteren Claus Støvlbæk Clausen at tiltrække en af sværvægterne i dansk erhvervsliv til at sparke liv i det danske nationalklenodie Nimbus-motorcyklen.

Allerede fra begyndelsen af 2015 tiltræder tidligere direktør for GN Store Nord, SAS og senest ISS, Jørgen Lindegaard, som bestyrelsesformand for Nimbus Motorcycles Danmark A/S.

Den nostalgiske Nimbus-motorcykel rullede sidste gang ud fra fabrikken på Frederiksberg i 1960, men nu skal motorcyklen relanceres og  i en ny og mere moderne version, fastslår Claus Støvlbæk Clausen, der har indgået en aftale med Nilfisk-Advance A/S, som ejer rettighederne til Nimbus.

»Det er både en spændende og krævende opgave at genstarte produktionen af Nimbus-motorcyklen, og derfor er det vigtigt, at vi får de absolut stærkeste folk med. Vi har brug for nogle personer, der har prøvet det før, og derfor var Jørgen Lindegaard min drøm at få med ombord. Det er nu lykkedes, og jeg glæder mig vanvittig meget til at få hul på samarbejdet,« siger Claus Støvlbæk Clausen.

Selv om det endnu ikke fastlagt, hvordan den nye motorcykel skal se ud, garanterer Claus Støvlbæk Clausen, at motorcyklens karakteristiske kendetegn som kardantræk, sidevogn og  tanken vil blive bevaret, mens den samtidig skal opgraderes til et nyere look, der afspejler år 2015.

»Vi har nogle værdier og et design, som vi kan konkurrere med i forhold til andre motorcykelproducenter. Nu går vi meget snart i gang med designopgaven, så over de næste 10 måneder vil vi arbejde os frem til en ny prototype, som vi forventer at kunne præsentere i slutningen af 2015,« siger han.

Berlingske Business har også været i kontakt med den nye bestyrelsesformand Jørgen Lindegaard, der fortæller, at projektet stadig er i startfasen, og at det derfor er begrænset, hvad kan afsløre.

Han fortæller dog, at det er hans store passion for motorcykler og biler samt Claus Støvlbæk Clausens respekt for de gamle dyder, der har været med til at lokke ham ind i projektet.

»Jeg synes, det er enormt interessant, hvordan man kan kombinere moderne teknologi med respekt for den tradition, der ligger til grund for Nimbus. Der vil altid være følelser indblandet, når man begynder at ændre på en tidligere model, men jeg synes, at Claus har udvist stor respekt omkring varetagelsen af Nimbus-mærket,« siger Jørgen Lindegaard.

I slutningen af måneden går de to herrer derfor på jagt efter kapital, hvorfor det nystiftede Nimbus Motorcycles Danmark A/S ændres til et aktieselskab. Det er samtidig en del af planerne, at der i 2016 skal åbnes en butik i København, hvor historien og nye Nimbus-modeller kan præsenteres.

Ved spørgsmålet om, Claus Støvlbæk Cluasen ikke frygter, at Nimbus hører fortiden til, svarer han:

»Det er der selvfølgelig en risiko for, men det er også derfor, at vi fortsat skal lede efter de ypperste folk til holdet. Vi ser i dag, at folk gerne vil have noget, der er retro og anderledes, og så længe, at vi gør det rigtigt og tager udgangspunkt i det nuværende, er jeg ikke i tvivl om, at Nimbus-motorcyklen igen kan blive en succes.«

Nimbus blev oprindeligt produceret fra 1919 til 1960 af 'Fisker og Nielsen', som også producerer Nilfisk støvsugere og andre industri-rengøringsmaskiner. Motorcyklen fik tilnavnet »Kakkelovnsrøret« på grund af benzintankens udformning i et tykt rør, som også var en del af stelkonstruktionen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere