Del : SMS
Berlingske Business

Topchef: Helt nyt fundament for SAS

SAS_Gustafson2_Business
SAS-topchef Rickard Gustafson forventer at se store effekter af spareplanen allerede i 2013. Foto:

Spareplanen kommer til at virke, fastslår koncernchef Rickard Gustafson, som med dagens regnskab lufter muligheden for overskud allerede i 2013.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det forkortede årsregnskab for januar til oktober er blodrødt med et underskud på 850 millioner kroner. Men effekterne af den store spareplan med frasalg af dattervirksomheder og drastiske nedgange i lønnen for de ansatte - menige såvel som chefer - vil kunne ses allerede i det kommende regnskabsår.

Det siger koncernchef Rickard Gustafson.

Spareplanen vil allerede i 2013 betyde en forbedring af driften på 1,3 milliard kroner, forventer han, og det bliver endnu bedre i årene fremover: En driftsmargin på tre procent næste år ventes at stige til otte procent i 2014.

Hvorfor skal vi tro de nye løfter om overskud - hvad er forskellen i forhold til tidligere planer?

"Vi har lagt en meget omfattende plan. Det første vigtige skridt blev taget i november med aftaler om tjeneste og løn på markedsvilkår samt store ændringer med hensyn til vores pensionsstrukturer. Dermed er fundamentet lagt. Dermed har vi muligheden for at beholde vores position på markedet for erhvervsrejsende og ekspandere, når det gælder fritidsrejsende," siger Rickard Gustafson til Berlingske Business.

pix-sas-kabine

"Vi åbner 45 nye ruter til sommer, og det kommer efter, vi i 2012 oplevede gode indtjeningsmuligheder i sommerperioden. Det her gør, at SAS har helt andre muligheder for at tjene penge, og det betyder, at vi allerede regner med et positivt resultat i indeværende regnskabsår (ultimo oktober 2012 til ultimo oktober 2013, red.) - og ikke bare om to-tre år.

Hvad er den store forskel på SAS anno 2014 og SAS i 2012?

"Vi kommer til at få en helt anden omkostningssituation. Det bliver et mindre bureaukratisk og et mere fleksibelt selskab. Vi får en helt anden indtjening, og vi kommer fortsat til at flyve 28 millioner passagerer i Skandinavien - hvor de vil og når de vil."

Hvilke ting peger den rigtige vej i regnskabet?

"En hel del. I begyndelsen af året kom det omfattende 4Excellence-program i gang. Vi vidste, at det program ville få synlig effekt i andet halvår, og det er også sket. Passagerindtægterne er kraftigt stigende, enhedsindtægterne er stigende, og kabinefaktoren er stabil - og så har vi sænket enhedsomkostningerne med fire procent i året. Og tempoet er accelereret i andet og tredje kvartal. Så trods at brændstofudgifterne er øget med 1,6 milliard svenske kroner, så når vi break-even i 2012. Det viser, vi er på rette vej. Den nye plan bygger videre på det fundament, der er skabt."

pix-fly

Hvad er status med planerne om frasalg?

"Det går godt. Der er mange interesserede parter. Processen er i gang - men det må tage den tid, det nu vil tage. Vi har en diskussion med et antal interessenter om Ground Handling - vi må se, hvor den lander."

Hvor alvorligt tager I konkurrencen fra Norwegian, når det kommer til langruterne?

"Vi tager alle konkurrenter alvorligt. Vi har et godt netværk og langdistanceprogram. Og vi er altså konkurrencedygtige på prisen, når man tænker på den service, der er inkluderet i vores priser. Vi er et netværksselskab, og det udnytter vi og satser på."

Corydon_SMS_Business

Har I de rigtige langdistancefly?

"Vores flåde er Airbus 330 og 340. De har en livslængde, som vi regner med er til mellem 2017 og 2019. Inden for en rimelig fremtid vil vi beslutte, hvad vi vil gøre med hensyn til langdistanceflyene."

Har I fly og personale nok til jeres sommersatsning med over 40 nye ruter?

"Ja. Det, som er interessant, er, at de forandringer, som vores medarbejdere har sagt ja til, gør, at vi faktisk kan øge produktionen i sommermånederne uden at ansætte flere eller skaffe nye fly. Vi har faktisk haft en overkapacitet om sommeren, som vi ikke har kunnet udnytte. Det indebærer altså en stor øgning af kapacitet og produktion uden omkostningsøgning - det har altså en stor effekt."

45 nye ruter er mange - er I blevet mere risikovillige?

"Vi kan se, at der er stor efterspørgsel, og vi mener, vi har et konkurrencedygtigt produkt. Vi mener, vi kan fylde de fly. Sommeren 2012 lancerede vi 30 nye destinationer, vi har faktisk aldrig haft en bedre juli måned så langt tilbage, som jeg kan se, hvilket er 1995," siger Rickard Gustafson til Berlingske Business.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere