Del : SMS
Berlingske Business

To skridt frem og ét tilbage for SAS

SASr
Foto:

Meget tyder på, at SAS vil kunne præsentere sit første overskud siden 2007, når luftfartselskabet på torsdag aflægger årsregnskab. Men modvind fra et svært marked truer med at æde de interne forbedringer op de kommende år.

Artiklen fortsætter under annoncen
Der er grund til større optimisme i SAS end i mange år. Men trods en klar positiv økonomisk effekt af sidste års redningsplan, er der fortsat langt til et SAS, der tjener så gode penge, at al snak om krise forsvinder.
 
Når SAS på torsdag aflægger årsregnskab, ser det efter fem år med bragende underskud endelig ud til, at der vil være plus på bundlinjen. Det har blandt andre Sydbank og Handelsbanken vurderet i deres optakter til regnskabet. 

Der bliver dog kun tale om et beskedent overskud, når man ser det i forhold til, at SAS omsætter for over 40 milliarder svenske kroner på et år.

De fire estimater, som datatjenesten Bloomberg har indsamlet, viser overskud for regnskabsåret 2013 - der løber fra november 2012 til og med oktober 2013 - som svinger mellem 120 og 412 millioner svenske kroner. 

Snittet lyder på 266 millioner svenske kroner i overskud. Det svarer til ca. 230 millioner danske kroner. Bundlinjen vil altså sandsynligvis være under én procent af omsætningen, mens overskudsgraden målt i forhold til driftsindtjeningen ventes i niveauet 3-4 procent.

SAS har da også selv hele året fastholdt, at man ville levere et positivt resultat før skat i år og en overskudsgrad over 3 procent, så bedringen ser i høj grad ud til at følge SAS' officielle planer. Men heller ikke mere end det.

Udover besparelser fra centralisering og afskedigelser er fremgangen i høj grad hentet ved en større fleksibilitet i organisationen. Med de nye overenskomster kan SAS udnytte flyene bedre, og det er en ting, som virkelig batter i luftfart.

Disse tiltag vil have en endnu større effekt næste år, så der er ingen tvivl om, at SAS er i økonomisk bedring. Men spørgsmålet er, om det er nok. Netop som egne tiltag begynder at give de ønskede resultater, er luftfarten på ny ramt af en gammel syge i branchen.
 
En lang række selskaber har nemlig øget kapaciteten på ruterne til og fra Skandinavien mere, end efterspørgslen vokser. Ikke mindst SAS' ærkerival Norwegian går aggressivt til værks. Det betyder, at kampen om at få flyene fyldt op er skærpet. Og det kan allerede aflæses i konkurrenternes regnskaber.

Et blik på regnskaberne for tredje kvartal vidner således om faldende billetpriser og udsigt til yderligere forværring på den front i de kommende kvartaler. Flere af SAS' konkurrenter har allerede neddroslet deres forventninger til fremtiden.
 
Og konkurrencebilledet forværres yderligere af de tre store luftfartselskaber fra Den Arabiske Halvø - Emirates, Etihad og Qatar Airways - der ekspanderer voldsomt på de lange ruter med stærke finansielle muskler i ryggen.

For SAS er kravet det simple, at der skal yderligere fremgang i resultaterne de kommende år. I 2015 skal selskabet således levere en overskudsgrad på 8 procent. Det vil kræve et driftsresultat på omkring tre milliarder kroner, som også vil få bundlinjen til at lyse med et milliardoverskud. Men kan det så lade sig gøre?

Her er analytikerne ikke optimistiske på SAS' vegne. Ingen kan i øjeblikket svinge sig op til at tro på så god en indtjening i SAS i hverken 2014 eller 2015, men i stedet lyder forventningen på en overskudsgrad i niveauet 5 procent ud af en omsætning på omkring 40 milliarder svenske kroner.

SAS' egen forventning til 2014 vil derfor i særdeleshed tiltrække sig opmærksomhed på torsdag, og den skal meget gerne vise tro på et bedre 2014, selv om SAS kigger ind i et svært marked.

I løbet af 2014 skal SAS også have genforhandlet den milliardkredit, der var så vanskelig at få på plads sidste år. SAS står helt klart i en bedre forhandlingsposition nu end sidste år, men hvis fremgangen ikke fortsætter i 2014, er det ingen given sag at få en god aftale på plads med bankerne.

Der er med andre ord ikke råd til tilbagefald for SAS, selv om den hårde konkurrence kan gøre det svært at levere den nødvendige fremgang.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere