Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Tilbage til rødderne

Der er ikke meget luksus i en Land Rover Defender, men det den blev skabt til i skyggen af 2. verdenskrig, kan den fortsat klare med

bravour: kørsel i uvejsomt terræn - hvad enten det er en afrikansk ørken eller en asiatisk jungle. Vi har nu kun

prøvet den i lidt sjællandsk pløre - så det var jo barnemad for den seje englænder.



Der er langt

til den luksus, man møder i de dyrere Land Rover-modeller - hvor man skal op til Land Rover Discovery for at finde terrænegenskaber

i samme klasse. Med en pris på 224.634 kr. plus moms for den prøvede County udgave - men en indgangspris på 192.501

kr. for billigste 90" Hard Top model - er den formentlig billigste ægte off-road''er på markedet.











Camel

Trophy

Testbilen var ekstra udstyret med en mængde "Camel Trophy" udstyr (navnet på et kendt off road rally i

uvejsomme egne af verden) så som alu-plader på skærme og kofangere, spil, udstødning ført op til

taghøjde, beskyttelsesgitter og stige til at kunne kravle op på taget. Samt ABS bremser, som ikke er standard heller.

Med alt dette udstyr, bliver bilens pris så ca. 285.000 kr - inklusive moms.



Man skal nok vare sig for at trække

momsen, hvis man skruer alt dette udstyr på - med mindre der er tale om et opvisningskøretøj. Skal man virkelig

på safari og være væk i årevis, kan man høre om muligheder for at købe hvidpladeudgaver på

grænseplader.

Tung i byen

Defender er en tung sag at bevæge sig i storbyjunglen - således er der stor

vendediameter, hvor man er glad for servostyringen. Instrumenteringen ligner ikke længere et barns første forsøg

med "Meccano" - den er blevet moderniseret. Og en ægte Land Rover freak mener nok ikke, at bilens standard aluminiumsfælge,

varme i forsæderne, fjernbetjente centrallås, el-ruder og viskerrobot på for- og bagrude passer til drømmen

om Camel Trophy.



I terrænet kommer man som nævnt ikke til kort. Her er bilen i sit es! Den nye smidige 2,5-liters

Td5 dieselmotor og permanente firehjulstræk med centerdifferentialespærring og reduktionsgear samt store fjedervanding, krængningsstabilisatorer

og kort udhæng er med til at gøre bilen suveræn.



Da vi hentede bilen, lå der fire dæk på

fælge i bagagerummet med meget kraftigt mønster - men vi måtte nøjes med mere civile dæk - som dog

levede op til vores terrænkørsel.



Noget primitivt er fortsat varmeapparatet. Her er blæseren placeret til højre

for instrumentgruppen og ventilationsretningerne placeret til venstre for samme. Sæderne er heller ikke af luksustypen - men

sikkert praktiske til en ekspedition. I testbilen var der også et noget primitivt sædeovertræk.



Defender er

absolut en bil, der har det bedst på landet - hvis man ikke lige skal på safari. Den stortrives, som dens chauffør,

i det uvejsomme terræn. I byen vækker den opsigt - men her er den ingen behagelighed til daglig kørsel. I en Land

Rover Defender har man udlængsel.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen