Del : SMS

Tesla kryber til korset: Topmodel har 231 færre hestekræfter

asda
Tesla Motors ændrer nu måden, man markedsfører topmodellens motorkraft på. Det sker efter omfattende kundeklager over vildledende markedsføring. Foto:

En gruppe af danske og internationale kunder har truet Tesla med retssag, fordi topmodellen efter deres mening reelt ikke har det lovede antal hestekræfter. Nu ændrer Tesla markedsføringen på hjemmesiden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tesla kommer nu utilfredse kunder i møde og ændrer måden, bilproducenten opgør antallet af hestekræfter på, efter omfattende kritik blandt danske og internationale kunder, der havde købt elbilproducentens topmodel P85D. I salgsmaterialet var de blevet lovet 700 hestekræfter, men kunderne kunne ikke få det til at passe efterfølgende.

Reelt set var det nemlig en fysisk umulighed på grund af den indre modstand i bilens batterier, kom de frem til, og forlagde klagen for Tesla, der afviste at komme kunderne i møde.

I stedet truede kunderne med en retssag, og nu lader det til, at Tesla giver sig. På hjemmesiden er topmodellens motorkraft nu annonceret fratrukket den indre modstand i bilen. Dermed har bilen 469 hestekræfter, hele 231 færre end tidligere.

03BUSTesla_side_3.jpg

Det nye tal bliver beskrevet som »battery limited motor shaft power«. Tidligere lagde Tesla motorkraften fra den forreste og bagerste motor sammen, og det er det, kunderne har været sure over, fordi tallet er større end den kraft, der reelt overføres til hjulene.

»Vores kunder har været i tvivl om, hvor mange hestekræfter Model S leverer på hjulene. For at skabe klarhed, har vi ændret måden, vi kommunikerer hestekræfter på vores hjemmeside. Vi gengiver som altid motorernes maksimale output, hvilket er et krav fra EU, men for at gøre det helt klart har vi nu også tilføjet »battery limited HP«. Dette er ikke krævet af loven, og resultatet påvirkes af en række variabler (ladestatus, temperatur m.m), men vi har valgt at offentliggøre tallet for at imødekomme ønsker fra vores kunder,« lyder forklaringen fra Teslas nordiske kommunikationschef Esben Pedersen i en email.

Berlingske har uden held forsøgt at få yderligere kommentarer fra Esben Pedersen.

Gruppen af utilfredse kunder har tidligere sagt, at de føler sig snydt og har stillet krav om kompensation. Sagen bliver lige nu ført gennem FDM, og talsmand Torben Ekvall fortæller til Berlingske, at han på råd fra advokaten ikke vil kommentere Teslas ændrede markedsføring af hensyn til den igangværende sag.

tesla

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere