Del : SMS
Berlingske Business

Tesla afviser beskyldninger om hamstring

Benzinbilister skal betale for elbiler
Teslas danske talsmand afviser al snak om, at elbilproducenten hamstrer. Virksomheden kan slet ikke nå at producere alle de elbiler, som virksomheden bliver beskyldt for at ville importere inden afgiftsændringen, siger han. Foto:

Elbilproducenten Tesla Motors afviser forlydender om at den er i gang med at hamstre biler inden en afgiftsstigning. »Det er en and. Nogen har misinformeret skatteministeren,« siger Teslas talsmand.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det vækker undren hos Tesla Motors, at skatteminister Karsten Lauritzen (V) onsdag siger, at han har informeret Folketingets skatteudvalg om, at elbilforhandlere ser ud til at være i gang med at hamstre 2.500 biler, inden de bliver ramt af en afgiftshammer til nytår.

Talsmanden for Tesla Motors i Skandinavien er Esben Pedersen, og han afviser over for Berlingske, at elbilproducenten er ved at indkøbe et kæmpeparti elbiler for at modgå et muligt fald i salget som følge af afgiftsstigninger på elbiler i luksusklassen.

»Vi har ikke hamstret. Vi har slet ikke mulighed for at importere biler i det tempo, ministeren foreslår. Vores biler har en produktionstid på op imod et halvt år, og så skal de transporteres fra Californien til Europa. Den her lov blev vedtaget 9. oktober, så ville slet ikke kunne nå at kalibrere vores produktion til de ændringer, som afgiften vil afstedkommer,« siger han.

pix-tesla1

Esben Petersen medgiver, at der fra kundernes side af har været stigende interesse for at købe Teslas elbiler, siden der blev givet politisk håndslag på afgiftsændringen. Men det er alene kundernes interesse, der har drevet mersalget. Ikke Tesla selv, understreger Esben Petersen.

TESLA MOTORS

»Fra 9. oktober til 11. november har vi solgt 144 biler. Det er en stigning på cirka 50 procent i forhold til en tilsvarende periode før de politiske udmeldinger. Den her stigning er udelukkende en et udslag på de politiske meldinger. Men de når slet ikke op på det niveau, ministeren foreslår,« siger han og tilføjer:

»Historien er en and. Nogen har misinformeret ministeren.«

Tesla Motors har ved flere lejligheder kritiseret de danske magthaveres beslutning om at hæve afgiften for luksuslebiler. Bilproducenten frygter, at afgiftsændringen vil ramme deres bilsalg.

tesla

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) fortalte tidligere onsdag, at han var blevet informeret om, at Tesla var i gang med at hamstre 2.500 biler, og at det kunne udgøre et afgiftstab for statskassen i milliardklassen. Og de informationer sagde han, at han så på med alvor.

»Hvis der er tale om enkeltpersoner, der køber en Tesla, er der ingen problemer i det. Men hvis der er tale om, at man opbygger et lager med henblik på at kunne sælge i det nye år og omgå den delvise registreringsafgift, som en del af luksus-elbilerne får, så må vi gribe ind politisk,« sagde han ifølge Berlingskes nyhedsbureau BNB.

I en pressemeddelelse fra Skatteministeriet fremgår det, at sagen ser ud til at stamme fra en såkaldt »early warning« fra Skat. Heri fremgår det, at skattemyndigheden siden indgåelsen af den den politiske aftale er bestilt 2.500 nye sæt nummerplader til dyre elbiler.

Skat nævner dog i den forbindelse ikke bilmærket Tesla. Og Tesla afviser altså nu, at det er dem, der står bag hamstringen. Tesla er pt. den eneste markante aktør inden for elbil-luksussegmentet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere