Del : SMS
Berlingske Business

Tesla: Afgiftsaftale er en afvikling af elbiler i Danmark

Benzinbilister skal betale for elbiler
Benzinbilister skal betale for elbiler. Regeringen vil frede afgifter på elbiler delvist frem til 2020 og sende regningen videre til benzinbilister. En dårlig løsning for alle, mener bilistforening. Her på billedet fremviser Tesla Motors deres nye fabrik i Tilburg i Holland d. 25 september 2015. Foto:

Den politisk aftale om afgifter på elbiler betyder gradvis indfasning af afgiften for de fleste biler. Men ikke for Tesla. Ifølge aftalen bliver en Tesla S P85D 81 pct. dyrere allerede fra 2016.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskere, der drømmer om at hoppe på Tesla-bølgen, vil formentlig tænke sig om en ekstra gang, inden de slår til, efter at regeringen, Socialdemokraterne, Radikale og Dansk Folkeparti er blevet enige om, hvordan elbiler fremover skal belægges med afgift.

Egentlig var meningen, at elbiler skulle pålægges fuld registreringsafgift allerede fra 1. januar 2016, men partierne er blevet enige om at lave en gradvis indfasning over de næste fem år. Indfasningen kommer dog til at gå hurtigere for nogle biler end for andre, viser de regneeksempler, som følger med aftaleteksten.

Mens en mindre elbil som VW e-up fortsat vil kunne købes for knap 190.000 kr. i 2016 og en VW e-golf bliver ti pct. dyrere næste år, skal Tesla-købere kigger dybere i lommerne. Prisen på en Tesla S 70D stiger således med 31 pct. fra knap 590.000 kr. til knap 740.000 kr., mens den dyrere Tesla S P85D, der i dag koster 875.000 kr. bliver hele 81 pct. dyrere og lander på godt 1,5 mio. kr. allerede næste år.

I 2020, når afgifterne er fuldt indfasede, vil en VW e-up være blevet lidt billigere, end i dag. Den vil nemlig kun koste 170.700 kr. ifølge Skatteministeriets beregninger, mens Tesla S 70D til den tid er blevet en hel millioner dyrere end i dag og vil koste 1,8 mio. kr.

Selvom der ifølge Teslas kommunikationsdirektør i Danmark, Esben Pedersen er visse uklarheder og mulige fejl i beregningerne fra Skatteministeriet, er han ikke i tvivl om konsekvensen.

»Alt andet lige så er det her ikke en indfasning af afgifter på elbiler, men en afvikling af elbiler i Danmark,« siger Esben Pedersen.

»Skat vil kunne glæde sig over et kæmpe overskud, for i løbet af kort tid vil der ikke bliver solgt elbiler i Danmark, og de kan bruge pengene fra bilradioer og brugte biler til andre ting,« forudser Esben Pedersen, der blandt andet henviser til erfaringer fra Belgien, som har forsøgt sig med mindre afgiftsstigninger på elbiler.

»Det smadrede elbilmarkedet fuldstændig, og Belgien har i dag rullet afgiften tilbage,« siger Esben Pedersen.

Teslas topchef Elon Musk var for nylig i Danmark, hvor han blandt andet truede med at skrue ned for investeringerne i Danmark. Om det rent faktisk kommer til at ske, har Tesla ifølge Esben Pedersen endnu ikke taget stilling til.

»Vi er jo heldigvis en international virksomhed, så vi går ikke konkurs, fordi det bliver svært i Danmark,« siger Esben Pedersen.

Danske elbilejere behøver dog ikke frygte, at udbygning af ladestationer nu bliver stillet i bero. Den skandinaviske elbiloperatør Clever nøjes med at konstatere, at virksomheden er tilfredse med, at der nu er kommet en afklaring på afgiftssituationen i Danmark.

»Der har længe været usikkerhed for branchen såvel som for forbrugerne, og nu kender vi betingelserne for elbilerne fremadrettet og det giver os arbejdsro”, siger Casper Kirketerp-Møller, adm. direktør i Clever, i en pressemeddelelse.

Clever har indtil nu investeret et trecifret millionerbeløb i infrastruktur til elbiler i Danmark.

»Den nye aftale ændrer ikke på Clevers strategi, og vi vil forsætte med at udvikle opladningsløsninger og opbygge infrastruktur til elbiler,« siger Casper Kirketerp-Møller

Forbruger- og interesseorganisationen FDM, Bilbranchen i DI og De Danske Bilimportører er heller ikke imponerede over den måde, politikerne har skruet den nye aftale sammen.

I en fælles pressemeddelelse skriver de tre organisationer, at der blot er tale om endnu en lappeløsning på et politisk »kludetæppe af utidssvarende bilafgifter.«

Det skyldes, at aftalen ikke løser det grundlæggende problem, at Danmark har et afgiftssystem, der ifølge organisationerne straffe ny miljø- og sikkerhedsteknologi i bilerne på grund af den høje, værdibaserede registreringsafgift.

»Elbilaftalen er ikke en langtidsholdbar løsning. Vi får meget snart brug for en samlet omlægning af de danske bilafgifter, hvor politikerne efter vores mening skal tage udgangspunkt i bilernes tekniske egenskaber og ikke i deres værdi. Kun på dén måde kan man belønne ny teknologi i stedet for at straffe den, som tilfældet er i dag,« siger branchedirektør Thomas Møller Sørensen, Bilbranchen i DI, i pressemeddelelsen, mens adm. direktør i FDM Thomas Møller Thomsen supplerer:

»Så længe afgifterne baseres på bilens værdi, hindres ny teknologi og innovation i at komme de danske bilejere og samfundet til gavn. Danskerne vil således fortsat være henvist til at købe gårsdagens miljø- og sikkerhedsteknologi, og om få år vil også elbilerne blive presset ud af de høje afgifter. Dagens løsning for elbilerne er derfor i sandhed en rigtig dårlig løsning for bilisterne og samfundet,« siger han i pressemeddelelsen.

De tre organisationer håber ikke, at debatten omkring registreringsafgiften nu lukkes ned.

»Dagens aftale omkring elbiler må og skal ikke blive en politisk sovepude. Der er et stort behov for en mere intelligent bilbeskatning, der kan sikre, at nyt miljø- og sikkerhedsudstyr også finder vej til Danmark. Det vil vi få med en teknisk baseret afgift. En teknisk afgift vil samtidig spare både branchen og SKAT ressourcer, da det er langt nemmere at administrere,« siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.

Partierne bag aftalen er enige om at stemme for de lovændringer, som er nødvendige for at gennemføre indfasningen af afgiften på elbiler.

Indfasningen vil blive finansieret ved at øge afgiften på visse brugte biler og ved at øge afgiften på bilradioer.

Partierne bag aftalen oplyser, at modellen skal afklares i forhold til EU-retten, inden den kan træde i kraft, hvilket efter planen er med virkning fra 1. januar 2016, dog således, at elbiler, hvor der er underskrevet en bindende købsaftale senest den 8. oktober, og som indregistreres senest den 1. juli 2016, vil være fritaget for registreringsafgift efter de hidtil gældende regler.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere