Del : SMS
Berlingske Business

Taxi-direktør: Forældet lovgivning er værre end Uber

31BUSCarsten-Aastrup-155742.jpg
TaxiNords direktør, Carsten Aastrup, håber, at der snart bliver at en stopper for Uber i Danmark. Men han er glad for den debat om taxibranchen, som Ubers indtog har ført med sig. Efter hans mening er taxilovgivningen forældet.

TaxiNords direktør Cartsen Aastrup er godt træt af, at kørselstjenesten Uber kører rundt i gaderne uden at opfylde de samme krav som hans taxier. Men Uber er et mindre problem end en forældet taxilovgivning, som gør det umuligt at tage konkurrencen op, mener han.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den amerikanske kørselstjeneste Uber og dens danske chauffører har skabt røre blandt taxichauffører, fagforeninger og politikere.

Én af dem, der følger debatten tæt er Carsten Aastrup, administrerende direktør i 4x48 TaxiNord, som er landets næststørste taxiselskab med base i Nordsjælland. Han er ikke i tvivl om, hvad han håber, der kommer ud af den ophedede debat, nemlig en ny taxilovgivning.

»Taxibranchen har to udfordringer, nemlig en håbløst umoderne taxilovgivning, som forhindrer branchen i at udvikle sig, og som politikerne hidtil har snøvlet med at ændre, og at Uber som ny aktør ikke følger de samme regler, som den etablerede taxibranche skal,« siger Carsten Aastrup.

Håbløst forældet lovgivning

Den nuværende taxilovgivning er efter Carsten Aastrups mening håbløst forældet og en reel forhindring for nytænkning og bedre service, når det gælder taxikørsel.

»For mig at se er der et kæmpe potentiale for et moderne, effektivt personbefordringssystem for hele landet, hvis bare rammerne var der. Helt grundlæggende skal taxiselskaberne have lov til at tjene penge. Det vil give incitament til at udvikle sig, skabe større engagement og føre til bedre service for kunderne, og det vil give mulighed for at spare op, så man kan investere i nye løsninger,« siger Carsten Aastrup.

I dag er taxibranchen lidt forsimplet organiseret omkring et kørselskontor, der mere fungerer som en forening end en virksomhed. De enkelte vognmænd skal være registreret i enkeltmandsvirksomheder og kan ikke sælge deres tilladelse til at køre taxi videre, når de stopper. Hvert år lægger kørselskontoret et budget for året, og hvis der er overskud, skal pengene fordeles mellem vognmændene.

Hvis et kørselskontor ønsker at investere for eksempel i udviklingen af en app og et nyt IT-system, kræver det, at de enkelte vognmænd har lyst til at spytte i den fælles kasse.

»Det er en forhindring for nytænkning og udvikling af branchen. Og sammen med den række af krav, som vognmændene og deres chauffører skal leve op til, gør det det svært at svare igen, når en konkurrent som Uber, der ikke mener, at den skal følge gældende lovgivning dukker op,« siger Carsten Aastrup.

Seks prøvesager mod Uber-chauffører

Ifølge Carsten Aastrup er Ubers force nemlig ikke, at selskabet har udtænkt en ny, smart app-baseret løsning, men derimod at selskabet har valgt ikke at følge den danske taxilov. Han håber, at der bliver sat en stopper for Uber, når Københavns Byret 26. april afgør seks prøvesager mod Uber-chaufførerer, der er anklaget for ulovlig erhvervsmæssig personbefordring.

»Uber er i virkeligheden et mindre problem for taxibranchen end den forældede taxilovgivning. Hvis man skal sige noget positivt om Uber, er det, at de har fået gang i en politisk debat om at modernisere vilkårene inden for branchen. Det er godt for os alle. Om man kører med taxiskilt eller ej, er egentlig lige meget, bare alle kører på samme vilkår,« siger Carsten Aastrup, hvis virksomhed tidligere på året meldte sig ud af brancheorganisationen Dansk Industri i protest mod, at Ubers udviklingsselskab i Aarhus var blevet optaget som medlem af Dansk Industri.

Torsdag formiddag må justitsminister Søren Pind (V) stå skoleret og redegøre for politiets indsats over for Uber i et åbent samråd i Folketingets Transport- og Bygningsudvalg.

Senere på dagen skal Folketinget stemme om tre forskellige beslutningsforslag, som blev fremlagt under en forespørgselsdebat om Uber tirsdag i denne uge.

Uber har hele tiden fastholdt, at selskabet ikke er omfattet af den danske taxilovgivning, da der ikke er tale om erhvervsmæssig personbefordring, men om samkørsel. Ubers repræsentanter i Danmark har ved flere lejligheder talt for, at taxilovgivningen i Danmark bør moderniseret.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere