Del : SMS
Berlingske Business

Taxaer tordner mod Uber: Det rammer forretningen

Taxachaufførrer demonstrerer mod Uber.
Utilfredshed med Ubers deltagelse på en konference for iværksættere får fredag morgen adskillige chauffører under 3F til at demonstrere foran Hilton i København, hvor arrangementet afholdes. Foto:

Ubers deltagelse ved konference i København får taxachauffører til at lave demonstration. Selskabet rammer forretningen, lyder det fra taxachauffør

Artiklen fortsætter under annoncen

Snesevis af taxaer, røde faner og tilråb mod transportjenester Uber.

Utilfredshed med Ubers deltagelse på en konference for iværksættere havde fredag morgen fået adskillige taxachauffører og 3F til at demonstrere foran Hilton i København, hvor arrangementet afholdes.

KOREA-UBER/


Der er tale om en manifestation mod Uber, fortæller Bo Weye faglig medarbejder i 3F København Chauffører, der sammen med Brancheforeningen Taxiførere i Danmark (TiD) har arrangeret demonstrationen.

»Vi vil vise, at vi ikke glade for Uber. De bryder alt, hvad der er af regler for taxakørsel. Samtidig er det et skråplan med et arbejdsmarked, der ikke er styret af lønmodtagere og arbejdsgivere,« siger han.

Artiklen fortsætter under billedet
Taxachaufførrer demonstrerer mod Uber.
Taxachaufførrer demonstrerer mod Uber. Foto : MARIE HALD

Aktionen bestod af et taxavogntog, der kørte i en slange rundt om Hotel Hilton, der ligger et stenkast fra Københavns Lufthavn. Flere end 40 taxaer kørte med i kortegen, der blev fulgt nøje af politiet.

En af de chauffører, der deltog var Shahid Latif fra selskabet 4X35. Han har kørt taxa i fem år, og ifølge ham er der ingen tvivl om, at Ubers indtog nu kan mærkes på pengepungen.

»Uber påvirker vores arbejde på den måde, at omsætningen falder. Og derfor er jeg her i dag for at støtte mine kammerater, der også kan mærke det. Uber skal konkurrere på lige vilkår med andre, men det gør de ikke,« siger han.

Blandt taxachaufførerne er der også mere højlydte deltagere i aktionen - en chauffør ruller vinduet ned og råber:

»Uber skal ud af Danmark. Nej til pirattaxa«.

Inden for på Hilton kan konferencedeltagerne ikke høre tilråbene, men flere ved godt, at deltagelsen af Ubers danske direktør Mathias Thomsen har tiltrukket sig stor opmærksomhed fra især fagbevægelsen.

Henrik Lysgaard, der er med til at arrangere Nordic Startup Conference, har ingen holdning til protesterne, men konstaterer, at Uber er med for at fortælle, om selskabets måde at drive forretning på på til inspiration for andre iværksættere.

Uber har gentagne gange forklaret, at man ikke er et taxaselskab, men derimod en deletjeneste, der gennem en app, formidler ture mellem folk med en bil, og folk med et behov for at blive transporteret. 

Uber-sag

Uden for diskuterer et par af de fremmødte taxachauffører, om de skal gøre mere end bare at demonstrere mod Uber. Scenerne fra Frankrigs hovedstad, Paris, inspirerer nogen af de fremmødte til at mene hårdhændede metoder er vejen frem. Her har taxachauffører ved flere lejligheder stukket ild i biler og dæk og spærret trafikken, mens hyrevogne i tusindvis så sent som i januar strejkede mod Uber.

Indtil videre er det forløbet fredeligt i Danmark, men frustrationen vokser blandt taxachaufførerne.

Demonstrationen var anmeldt til politiet og forløb fredeligt.

Uber

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere