Berlingske Business
LIVE
07:48 »Hvis folk vidste, hvor vanvittigt systemet er, ville der blive revolution«

Tågeslør over ny Uber-klon: »Man skal ikke afsløre punchlinen til en joke på forhånd«

UBER-TECH-ALPHABET/RULING
Foto:

En ny kørselsapp bliver lanceret i dag. Det fortæller Per Jakobsen, der er tidligere Uber-chauffør og talsperson for den nye kørselstjeneste. Men informationerne er indhyllet i tågede udmeldinger, og det har indtil videre været umuligt at få et klart svar om tjensten, som Jakobsen selv kalder »Uber«.

Ifølge den tidligere Uber-chauffør og selvudnævnte talsmand for en ny kørselstjeneste, Per Jakobsen, er Uber ved at gøre comeback i Danmark. Det bliver muligt at bestille en vogn via en app på præcis samme måde, som med det tidligere Uber.

Og faktisk, fortæller Per Jakobsen, bliver det ikke bare på samme måde som Uber - det bliver Uber.

Står Ubers officielle hold i Danmark bag det nye »Uber«?

»Nej, de er kørt ud på et sidespor. Vi ville gerne have arbejdet med dem,« siger Per Jakobsen.

Med Joachim B. Olsen på en sidste rejse med dansk Uber - 1

Over telefonen fortæller han, at navnet også vil være ”Uber”. Årsagen til at det kan lade sig gøre, siger han, beror på en masse juridiske krumspring, som han ikke kommer nærmere ind på. Dét navn og det tilhørende logo er dog en del af et varemærke, som Per Jakobsen ikke har tilladelse til at bruge, men han vil ikke afvise, at det staves på en anden måde.

»Teknisk set har vi chauffører aldrig kørt for Uber. Vi har kørt for noget, der hedder Racer BV i Holland, og det er dem, som har licensen,« siger han.

Er du ikke bange for at få en kæmpe sag på halsen, når du kalder en app for Uber?

»Jeg er helt sikker på, at vi har vores helt på det rene. Når du vil have en Uber, skal du have en Uber,« siger Per Jakobsen.

UBER-FLYINGCARS/
For abonnenter LÆS MERE : Uber vil lancere flyvende kørselstjeneste

Per Jakobsen fortæller, at man skal downloade en ny app, som virker i udlandet præcis ligesom den originale app.

Berlingske kontaktede i torsdags Kristian Agerbo, der er Ubers officielle talsperson for at få bekræftet de daværende rygter om et nyt Uber. Her afkræftede han fuldstændig at skulle have kendskab til et comeback.

Planen var ifølge tidligere udmeldinger fra Per Jakobsen, at pressemødet skulle finde sted på torsdag i denne uge, men fordi den rivaliserende kørselstjeneste, Habil, har planer om at starte op i dag, har Per Jakobsen og holdet bag, ifølge eget udsagn, valgt at fremskynde processen.

Uber

Per Jakobsen fortæller, at der ikke kommer til at være noget problem med at hente chauffører til den nye kørselstjeneste, da han og det nye selskab har fået en masse henvendelser fra interesserede chauffører.

Hvordan han har tænkt sig at bære sig ad med at kalde appen for ”Uber”, hvordan navnet skal staves og logoet skal se ud, vil han ikke komme ind på. Han henviser derimod til dagens pressemøde og siger:

»Man skal ikke afsløre punchlinen til en joke på forhånd.«

Per Jakobsen har tidligere til Berlingske Business barslet, at nye apps vil være undervejs. Apps som dog aldrig er blevet til noget. Forklaringen lyder fra Per Jakobsen, at de tidligere apps har måttet vige pladsen for hans dedikation til dette nye ”Uber”, som efter sigende bliver annonceret i dag.

Landsret: Uber er ulovlig taxikørsel

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen