Del : SMS
Berlingske Business

Svigtede flypassagerer er blevet »big business«

pix-Johan Fugmann
Johan Fugmann, der lever af at sikre flypassagerer erstatning, når flyet er forsinket eller aflyst, skulle mandag hjem fra Polen, men hans fly blev aflyst. »Jeg blev seks timer forsinket på vej hjem med SAS. Og jeg blev ikke informeret om mine rettigheder - en klar overtrædelse af reglerne,« siger Johan Fugmann. Og i stedet for et billede, taget af Berlingskes ventende fotograf i Kastrup, blev det til dette mobilfoto fra Polen.

Passagerklager er blevet et nyt forretningsområde. Et dansk firma har set på op mod 90.000 sager på et år. Trafikstyrelsen afviser at være en tandløs vagthund.

Artiklen fortsætter under annoncen

STRASBOURG: Flyselskaber, der ikke leverer varen eller undlader at behandle deres kunder ordentligt, er blevet så stort et problem, at en hel industri nu tjener penge på at skaffe godtgørelse til de tusinder af danskere, der klager over deres luftfartsselskab.

Hvis flyet bliver forsinket, eller man bliver mangelfuldt behandlet ved andre former for uregelmæssigheder, kan man være berettiget til flere tusinde kroner i godtgørelse.

Dem kan man sikre sig ved enten selv at håndtere sagen via Trafikstyrelsen.dk, eller ved at lade firmaer som Airhelp eller Flyforsinkelse.dk føre sagen mod at betale 25 procent af erstatningen til dem. Tabes sagen, er det gratis.

Flyforsinkelse.dk gik i luften for et år siden og har ifølge direktør Johan Fugmann nu haft 80-90.000 sager til vurdering.

»Heraf har vi rejst omkring 30.000 sager. Vi tager kun sager, vi vurderer, vi kan vinde. Halvdelen af de afgjorte sager har ført til udbetaling af kompensation, og der udestår en hel del, som endnu ikke er afklarede. Det arbejder vi på, blandt andet med en række stævninger og sagsanlæg mod fly­selskaberne, fordi de ikke retter sig efter reglerne,« siger Johan Fugmann, administrerende direktør for Flyforsinkelse.dk.80-90.000 sager og 30.000 sager i proces. Det et jo enorme tal – er du blevet millionær på det?»Målt i omsætning, så ja. Men vi har jo ti ansatte, herunder to jurister. Det kører nogenlunde rundt, men vi bliver ikke tykke og fede,« siger han.

US-BEST-OF-2013- - -BOEING-777-CRASHES-AT-SAN-FRANCISCO-AIRPORT

Flyforsinkelse.dk og konkurrenten Airhelp.dk er to danske eksempler på en ny europæisk branche. Ifølge Johan Fugmann er der firmaer som hans i hvert eneste EU-land – en udvikling, som Forbrugerrådet ryster på hovedet ad.

»Det er grotesk, at luftfartsindustrien behandler deres kunder så skidt, at det kan brødføde en hel industri. Det viser, at det er for besværligt at klage hos myndighederne, og at myndighederne ikke håndhæver reglerne over for luftfartsselskaberne, så flypassagerernes rettigheder respekteres,« siger seniorjurist Mads Mølgaard Braüner i Forbrugerrådet, som hverken anbefaler eller fraråder, at kunder går til »dusørjægerne«.

04BUSkastrup1.jpg

Johan Fugmann tilslutter sig kritikken af myndighederne:

»Jeg er meget skuffet over, at Trafik­styrelsen ikke indfører sanktioner imod de selskaber, der ikke opfører sig ordentligt«.Men er problemet virkelig så slemt?»Ja, det mener jeg. Min vurdering er, at under ti procent af de passagerer, der burde få kompensation, rent faktisk får det. Myndighederne slår ikke hårdt nok ned på selskaber, der bryder reglerne. Når der ikke er respekt for reglerne, får passagererne sjældent den kompensation, de har ret til,« siger Johan Fugmann.

I Trafikstyrelsen ser vicedirektør Keld Ludvigsen de nye virksomheder som en europæisk tendens, men afviser kritikken af for svag håndhævelse, og at det er for besværligt selv at kræve sin ret:

»I Trafikstyrelsen har vi endog meget svært ved at forstå den kritik, der skulle være af, at det skulle være svært at gøre sit krav gældende. På www.trafikstyrelsen.dk er der en meget udførlig, og meget benyttet, formular, hvor man ganske simpelt og hurtigt kan indsende sin klage. Noget, som rigtig mange i øvrigt gør brug af,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere