Del : SMS
Berlingske Business

Svenskerne jagter Uber

US-TAXI-DRIVERS-PROTEST-POSSIBLE-UBER-EXPANSION-IN-NYC
Foto:

Sverige har et liberalt taxamarked, der er åbent for alle, men alligevel bliver Uber jagtet og mistænkt for skatteunddragelse. Taxabranchen mener, at tjenestens tvivlsomme skatteforhold giver dem en urimelig konkurrencefordel, som presser priserne i bund.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er måske det mest liberale taxamarked i verden. I Sverige kan alle, der har lyst, etablere en taxavirksomhed, mens det i Danmark kun er få firmaer, der har lov til det. Der er en række regler, der skal overholdes – f.eks. skal bilen have et taxameter og en oversigt over priser – men bortset fra det har branchen været fuldstændig afreguleret siden 1990.

»Vi har egentlig det, der er indbegrebet af fri konkurrence,« siger Claudio Skubla, som er kommunikationschef i det svenske taxaforbund.

Hele tiden på tæerne

Det er med stolthed i stemmen, han fortæller, hvor åbent det svenske marked er for konkurrence, og hvordan det tvinger selskaberne til at være på tæerne hele tiden med den nyeste teknologi og den bedste service.

Alligevel har forbundet i de seneste to år bekæmpet den kontroversielle amerikanske bildelingstjeneste Uber, som tager udgangspunkt i en app, hvor passagerer kan finde en Uber-chauffør i deres område.

Uber ejer ingen biler selv, men lader privatpersoner køre for dem, og som bliver betalt med 80 procent af prisen for en tur med en kunde. De resterende 20 procent tager Uber selv.

»Vores kritik mod Uber var i første omgang, at de benægter, at de driver taxa-virksomhed. Derfor mener de ikke, at de skal køre med taxameter, og det gør, at kunderne ikke bliver registreret. Og så foregår betalingen på en app, der har hjemme i et helt andet europæisk land, og så forsvinder pengene ud af landet,« siger Claudio Skubla og tilføjer:

»Det bekymrer os, at skattemyndighederne ikke kan kontrollere det. Det muliggør jo, at de kan undgå skat og presse priserne i bund. Så bliver det en konkurrence på ulige vilkår.«

Tvivlsomme skatteforhold

Taxaforbundet vurderer, at der forsvinder en milliard svenske skattekroner fra taxabranchen hvert år, og at Uber står for en god andel af det beløb. Når et beløb overføres til en Uber-chauffør, bliver det sendt til virksomhedens afdeling i Holland, og det giver de svenske myndigheder hovedpine.

»Skatten er 60 procent af prisen, man betaler, når man kører taxa. Og når Uber ikke betaler skat, kan de presse prisen i bund på en helt anden måde, end vi kan,« siger Claudio Skubla.

Det har nu fået myndighederne til at indlede et stort gennemsyn af taxabranchen, og som er rettet mod Uber.

Den socialdemokratiske infrastrukturminister, Anna Johansson, er forsigtig med at nævne den amerikanske tjeneste, som har været i Sverige siden januar 2013. Men hun siger, at undersøgelsen er rettet mod »taxalignende bildelingstjenester«, hvilket er svært ikke at forbinde med Uber.

»Taxabranchen viser tegn på ulig konkurrence, men også risikable arbejdsforhold og dårlig sikkerhed for kunderne,« siger hun til Dagens Nyheter og fjerner tvivl om, hvad der er taxavirksomhed og ikke er.

»Hvis jeg kræver betaling for at køre dig rundt i min bil, er det taxavirksomhed, og gør jeg det uden taxameter i bilen, er det ulovligt. Punktum,« siger Anna Johansson.

Hun balancerer på en knivsæg, for den svenske regering har samtidig et mål om, at der skal være mere samkørsel og færre biler på vejene i Sverige.

»Vi må kigge på grænsedragningen mellem de muligheder, man har for at finde sammen i samkørsel på en god måde, som er noget positivt, men at skille det fra en kommerciel virksomhed,« siger Johansson.

Det er lige præcis i definitionen af, hvad Uber er for en tjeneste, virksomheden slår ned på. Alex Czarnecki, der leder Ubers udbygning i både Danmark og Sverige, afviser, at de er et taxaselskab.

USA-UBER/

»Vi ser os slet ikke som konkurrenter til de eksisterende taxaselskaber. Vi mener ikke, vi er på taxamarkedet, men på mobilitetsmarkedet. Jeg synes, vi er meget større konkurrenter for bilindustrien, fordi vi deler biler. Målet er, at det skal være billigere at køre med Uber end at købe en bil,« siger han til Berlingske.

»Vi er et teknologifirma, som har en tjeneste, der forbinder passagerer og førere,« tilføjer Alex Czarnecki.

Særlige tjenester

Da Uber blev lanceret i Sverige slog, de sig ikke op som en ny konkurrent på taxamarkedet. De indledte med at lancere tjenesten UberBlack i Stockholm, som minder om en limousineservice. Personer, der downloader appen, kan med tjenesten bestille en bil, som er lidt finere end de fleste. Uber har også haft en helikoptertjeneste ved enkelte særlige lejligheder.

Fly blade_foto

Men det er frem for alt tjenesten UberPOP, der skaber kontroverser, for det er den tjeneste, der minder mest om taxavirksomhed. Det er den, som har gjort, at tjenesten er forbudt i flere lande og kæmper med adskillige sagsanlæg.

Det er Uber blandt andet i Danmark, hvor tjenesten blev meldt til politiet af Transportstyrelsen den samme dag, den blev lanceret i november 2014. Uber er også blevet indbragt for EU-Domstolen i en sag, der ligesom sagen i Danmark endnu ikke er en afgørelse på endnu.

Indtil der kommer en afgørelse, kører Uber ufortrødent videre, og i Danmark har firmaet netop oprettet en filial i Aarhus og ansat 13 nye IT-ingeniører. Alex Czarnecki kalder Danmark for »det hurtigst voksende marked i Norden«.

»Der er stor mulighed for et firma som os til at udvikle vores tjeneste i Danmark. Der har været en stærk modtagelse fra både chauffører og passagerer i Danmark. Vi er meget begejstrede for det danske marked og den måde, vi er blevet modtaget på i Danmark,« siger han.

Men I har flere sagsanlæg mod jer, og det danske taxamarked er meget restriktivt. Sætter det ikke en dæmper på begejstringen for Danmark?

»Danmark er et af de steder, hvor der er stor mulighed for en øget liberalisering. Der er flere personer, som støtter os i at have en mere åben dialog om, hvordan vi kan lave om på det. Vi er optimistiske for udsigterne til at forklare fordelene ved vores virksomhed,« siger Alex Czarnecki.

25BUSMatias-Dalsgaard.jpg

Ingen mærkbar nedgang

På trods af, at taxaforbundet i Sverige taler med store bogstaver over for Uber, har den etablerede branche ikke mærket en markant nedgang, siden den amerikanske tjeneste er blevet lanceret.

»Det er svært for os at gøre op, hvor stor en andel der går til Uber, fordi markedet er så afreguleret. Men det er ikke sådan, at resten af branchen bløder. Vi har heller ikke som sådan noget imod Uber, men det er vigtigt for os, at konkurrencen sker på lige vilkår. Konkurrence er godt. Det tvinger branchen til at udvikle sig,« siger Claudio Skubla fra taxaforbundet,

Han praler af, at konkurrencen har gjort, at de svenske taxaer er så avancerede og brugervenlige som muligt. Meget af det sker gennem passagerernes smartphones, og derfor undrer Skubla sig over, at Uber brander sig så stærkt på at være førende på teknologien.

»Uber hævder, at de har revolutioneret markedet med deres teknologi, men sådan en teknologi (apps på smartphones, red.) har de eksisterende taxaselskaber i Sverige allerede. Fordi markedet er så liberaliseret, tvinger det selskaberne til at forny sig. I andre lande, hvor markedet er mere restriktivt, kan man jo ikke engang betale med kort i taxaerne,« siger han.

1

I det hele taget har Claudio Skubla svært ved at se, hvad det er for en tjeneste, de kan bidrage med på det svenske taxamarked. Et af Ubers mål er at »nå derud i landene, hvor de eksisterende taxaselskaber ikke findes«, som også Alex Czarnecki formulerer det over for Berlingske.

»De siger, at de vil forbinde landet bedre i områder, hvor der ikke er offentlig transport, men det gør de slet ikke. De etablerer sig i Stockholm og i andre storbyer. Så alt det, de siger stemmer jo ikke med, hvad de gør,« siger Claudio Skubla.

Efter planen skal den svenske udredning af taxamarkedet og Uber være afsluttet senest 1. juli 2016.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere