Del : SMS
Berlingske Business

Superfly har været et mareridt for Boeing

pix-dreamliner
Det er japanske All Nippon Airways' logo, ANA, der er på haleroret på den første leverede Boeing 787 Dreamliner. Foto:

Søndag bliver den første af Boeings topmoderne Dreamliner-fly leveret til et flyselskab - tre år forsinket. Og det kan den amerikanske flyproducent kun takke sig selv for.

Artiklen fortsætter under annoncen
Boeing inviterer til gilde i den kommende uge. Tre dages festivitas skal være med til at markere, at det søndag endelig lykkes den amerikanske flygigant at levere et færdigbygget Dreamliner-fly til en kunde – det japanske All Nippon Airways.

Dermed håber Boeing at kunne lægge et ubehageligt kapitel i dets historie bag sig. Den topmoderne 787 Dreamliner er tre år forsinket og på trods af, at ordrebøgerne er fulde, har forsinkelsen været tæt på at ødelægge en del af forretningsmodellen for projektet.

Se billederne: Boeings nye superfly på vingerne

Produktionsforsinkelsen har nemlig betydet, at den europæiske ærkerival Airbus nu bider Boeing i haserne med dets konkurrerende A350-fly, der ventes at være klar til levering i 2013, skriver Wall Street Journal.

Boeing har været udfordret på en række fronter i forbindelse med konstruktionen og leveringen af dets første helt nye fly i 13 år. På den tekniske side viste udviklingsarbejdet at være svært – bl.a. fordi Dreamlineren er ny hele vejen i gennem, og fordi den høj grad benytter sig af nye kompositmaterialer.

Men derudover har en af de helt store problemer været, at Boeing, der hører hjemme i Seattle, for første gang valgte at benytte sig af mange underleverandører, frem for selv at stå for det meste af arbejdet.

Dreamliner_Business

Den beslutning gav bagslag, da det viste sig, at underleverandørerne ikke kunne leve op til en række krav fra Boeing. Det viste sig bl.a. ved, at papirarbejdet nogle gange var mangelfuldt, samt at samlehallen nogle gang modtog pakker med tusinder af beslag og ledninger, som allerede burde være installeret i andre flydele.

På trods af vanskelighederne og forsinkelserne var flyselskaberne ellevilde for at få hænderne på det mellemstore langdistancefly, der bl.a. er blevet solgt på langt lavere brændstofforbrug og bedre kabineforhold – f.eks. i form af højere lufttryk indendørs.

Det har betydet, at der nu ligger ordrer på hele 820 Dreamliner-fly, hvilket er mere end Boeing i dets vildeste drømme havde forventet.

pix-serviceknap

Så nu kæmper det amerikanske selskab ikke bare med at indhente forsinkelserne – de skal også finde en måde at få flere fly ud af hangarerne end forventet.

Boeing satser selv på snart at nå op på ti færdigproducerede fly om måneden. I den forbindelse har Boeing dog erkendt, at det mål bliver svært at nå inden for kort tid, og at Dreamliner-projektet er alvorligt udfordret.

Analytikere vurderer da også ifølge Wall Street Journal, at projektet ikke vil være profitabelt før om en årrække.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere