Del : SMS
Berlingske Business

Succesfulde delebiler drøner ind i København

Pics-car2go
Delebilsvirksomheden Car2go er kommet til Danmark. Foto:

Den globale delebilsvirksomhed Car2go lancerer sit koncept i København med 200 miljøvenlige biler, og det er også selvom Københavns kommune ikke ønskede et samarbejde.

Artiklen fortsætter under annoncen
Nu kan du tage en delebil i hovedstaden, smutte forbi shoppingcentret eller favoritcaféen og smide delebilen ved nærmeste parkering igen, når du er færdig på din tur.

Den globale delebilsvirksomhed Car2go fra den tyske bilproducent Daimler AG lancerer onsdag sit koncept i København med 200 miljøvenlige biler.

Konceptet er allerede kendt fra de såkaldte bycykler. Som bruger finder man en af Car2gos biler et vilkårligt sted i byen via en app, hvorefter man kører til sin destination og blot efterlader bilen et tilsvarende vilkårligt sted inden for en nærmere defineret byzone. Det koster 3,50 kroner i minuttet eller maksimalt 500 kroner om dagen. I prisen er brændstof, forsikring, service og parkering inkluderet.

12BUSBilkoeer.jpg


De små to-personers Smart Fortwos, som er biler, Car2go tilbyder, bruges allerede flittigt i 26 andre storbyer som Amsterdam, Rom, Hamborg og Berlin i Europa og Miami, Washington D.C. og Seattle i USA.

Her har virksomheden stor succes med sit delebilskoncept med mere end 850.000 brugere. Den succes forventer virksomheden at tage med til den danske hovedstad, som skal være med til at sikre, at Car2go når over en million brugere ved udgangen af 2014.

»Det her er vores første skridt ind på det Skandinaviske marked, og jeg tror virkelig på, at Car2go passer perfekt ind i København. Inden vi overhovedet har lanceret konceptet, har vi allerede 1.200 danskere, der har registreret sig som brugere uden nogen som helst form for markedsføring. Det er bare folk, der er interesseret i vores service, som har spredt ordet,« siger den administrerende direktør hos Car2go Europe, tyske Thomas Beermann.

Det, der gør Danmark til et interessant marked for Thomas Beermann, er blandt andet den globale urbanisering, der for længst har ramt København.

»Lige nu bor der rigtig mange mennesker i storbyen i det indre København. Antallet af mennesker, der vil flytte dertil i fremtiden, vil stige. Det skaber mange problemer, som vi kan være med til at løse. Eksempelvis luftforurening, der er et stort dilemma,« siger han og tilføjer, at flere og flere ser fordele i at have adgang til en service som en delebil inden for fem minutters gåafstand frem for selv at eje en.

Den danske Location Manager hos Car2go, Anders Kragelund, forventer at kunne tidoble antallet af delebillister i København.

»Car2go giver københavnerne friheden til at vælge den mest effektive transportform uanset tid og sted. Baseret på vores erfaring forventer vi, at Car2go vil bidrage til at nedbringe biltrængsel og CO2-niveauet samt lette trykket på det begrænsede antal parkeringspladser, der er i København,« siger han.

Elbil694


Car2go har været i tæt dialog med de lokale myndigheder i København, der har vist interesse i konceptet, fordi bilerne er mere energieffektive med lavere brændstofforbrug end gennemsnitlige biler.

Det passer ind i Københavns politiske ambitioner om at gøre hovedstaden grønnere. Men i mandags meddelte Københavns Teknik- og Miljøborgmester Morten Kabell, at han hellere ser, det er eldrevne bybiler, der får bybilslicenserne.

Car2go vil ikke satse på elbiler endnu, fordi virksomheden ikke mener, teknologien er effektiv nok indtil videre. Elbilen tager for lang tid at oplade i byen, og derfor vil delebilernes tilgængelighed være større med brændstofsdrevne biler, vurderer virksomheden.

Car2go skal fungere som et alternativ til de eksisterende transportmidler, københavnerne benytter sig af, hvilket inkluderer kollektiv transport, cykler og taxaer.

»Car2go er ikke løsningen i alle situationer. Nogle gange giver en taxa eller en cykel mere mening. Men det vil typisk være rart at have en bil, når man skal ud at shoppe og har brug for plads til at transportere indkøbsposerne, eller når det regner, og cyklen ikke er særlig lokkende,« siger Thomas Beermann.

Daimler AG og Europcar er partnere på Car2go-konceptet, som blev udviklet i 2008. En anden samarbejdspartner er teleselskabet 3, og virksomheden har desuden et tæt samarbejde med Invest in Denmark og Copenhagen Capacity.
 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere