Del : SMS
Berlingske Business

Strøm af nye skibe kan presse Mærsk

mærsk skib
Foto:

Maersk Line får leveret 25 nye containerskibe i løbet af de næste to år. Massiv satsning falder sammen med tung overkapacitet i branchen og kamp for at få hævet urentable fragtrater.

Artiklen fortsætter under annoncen
Selvom Maersk Line har sat prop i bestillingerne af nye skibe, så kan rederiet ikke løbe fra tidligere bestillinger af nye kæmpeskibe. 

Til næste år begynder de første af rederiets nye verdensrekordskibe, de såkaldte Triple-E-skibe, at blive leveret og indenfor et par år, får Maersk Line leveret 20 eksemplarer af de nye rekordsættere, der får plads til 18.000 tyvefodscontainere. 

Dermed tager rederiet fat på en ekspansion der falder på et tidspunkt, hvor det er mere end svært at få holdt fragtraterne oppe, ligesom en lind strøm af nye containerskibe, som konkurrenter tidligere har bestilt, gør det mere end vanskeligt at fylde de mange skibe.

De nye skibe, der med deres massive kapacitet gør, at transporten af hver container relativt set bliver billigere, vil på den ene side presse konkurrenterne, der ikke har skibe i samme størrelse. Til gengæld presses Maersk Line økonomisk af den massive milliard-investering, der på kort sigt vil få mere end svært ved at forrente sig selv.

Maersk Line har de sidste år ellers været tilbageholdende med at bestille nye skibe. Det var resultatet af en strategisk beslutning fra ejerne, A.P. Møller - Mærsk, der ikke er tilfredse med afkastet af de massive investeringer i Maersk Line og derfor flyttede en god del af investeringspengene til andre dele af koncernen, ikke mindst APM Terminals og Maersk Oil.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere