Del : SMS
Berlingske Business

Staten dybt involveret i redning af SAS-job

SAS udskyder historisk vigtigt regnskab
Foto:

Den danske regering har i flere måneder været involveret i forskellige modeller for redningen af kriseramte SAS. Regeringen frygter angiveligt tab af mange tusinde danske job.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det vil koste tusindvis af danske arbejdspladser, hvis SAS kollapser, og den danske stat kaster sig nu sammen med den svenske og norske stat ind i et sidste desperat forsøg på at redde SAS. Efter flere måneders overvejelse af forskellige modeller vil de skandinaviske regeringer nu stille garantier for lån på over fire mia. kroner hos SAS’ banker.

Regeringerne i Danmark, Norge og Sverige har i denne uge henvendt sig til EU-Kommissionen for at få en accept af statsgarantierne. Inden da er gået et længere forløb, hvor finansminister Bjarne Corydon (S) ifølge Berlingske Business’ oplysninger bl.a. har haft grundige overvejelser om muligheden for at deltage i endnu en kapitaludvidelse hos det kriseramte luftfartsselskab. Ideen om endnu en aktieemission er siden blevet forkastet, og her og nu afhænger SAS’ fremtid af, om EU-Kommissionen vil godkende de statslige garantier for SAS’ milliardlån. Lektor og ph.d. i EU-ret på Copenhagen Business School Grit Skovgaard Ølykke understreger, at EU-Kommissionen de senere år har været forholdsvis striks i vurderingen af statsstøtteordninger, men hun venter alligevel, at Kommissionen vil være indstillet på at finde en løsning.

»En statsgaranti for SAS’ banklån vil være en form for statsstøtte, men meget kommer an på de nærmere omstændigheder for garantien. Hvis det kræves af SAS, at de skal betale for garantien på markedsvilkår, så kan løsningen godt være i overensstemmelse med EU-reglerne,« siger Grit Skovgaard Ølykke. Seks af SAS’ banker har angiveligt krævet en statsgaranti, hvis de skal forlænge de store kreditter, der er afgørende for SAS. Derudover stilles der krav til, at SAS gennemfører en omfattende spareplan, som efter Berlingske Business’ oplysninger er på plads. De skandinaviske regeringers aktive involvering i SAS skal ses i lyset af de mange tusinde job, der er på spil.

I Danmark er der særligt meget på spil, da Københavns Lufthavn er SAS’ trafikale knudepunkt, og lufthavnen kan miste megen trafik, hvis SAS går ned. Regeringens luftfartsudvalg vurderede i foråret, at et tab af knudepunktsfunktionen i Københavns Lufthavn vil koste omkring 5.500 job i direkte relation til lufthavnen. Dertil kommer store afledte effekter fra de mange virksomheder, der nyder godt af et stort rutenet fra Københavns Lufthavn.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere