Del : SMS
Berlingske Business

Smedegaard skal levere varen

pix-smedegaard
Topchefen Nils Smedegaard Andersen er tilbage i A.P. Møller - Mærsk efter sygdom og operation. Foto:

Fragtraterne har rettet sig igen, og det betyder, at der er høje forventninger til topchef Nils Smedegaard Andersen forud for A.P. Møller - Mærsks halvårsregnskab tirsdag.

Artiklen fortsætter under annoncen
Verdens containerrederier blev i fjerde og første kvartal slået i knæ af fragtrater, der gik igennem bunden. Det ramte også A. P. Møller - Mærsks containerdivision Maersk Line hårdt, men lige siden er det gået næsten konstant fremad.

Det betyder, at der er høje forventninger til koncernens halvårsregnskab, der bliver offentliggjort tirsdag morgen. Alles øjne er vendt mod Maersk Line. Konsensus af analytikernes overskudsestimater for containerdivisionen i andet kvartal lyder ifølge SME Direkt på 2,2 milliarder kroner - hvilket skal ses i forhold til førstekvartalets underskud på 3,4 milliarder kroner.

Når det kommer til fremtiden, så har Mærsk på koncernniveau indtil videre guidet på et "neutralt" driftsresultat (EBITDA) - det vil sige samme overskud som sidste år, hvor det lød på 78,5 milliarder kroner. Analytikernes gennemsnitlige bud lægger godt og vel en milliard oven i det beløb.

pix-smedegaard

I senioranalytiker i Sydbank Jacob Pedersens optik hersker der ingen tvivl om, at Maersk Line er begyndt af kaste overskud af sig. Det står klart, når man ser på niveauet på fragtraterne. I begyndelsen af året var de på 730 dollar pr. 20-fodscontainer - i dag er de på 1.620 dollar.

Spørgsmålet er, i hvilken grad det er lykkedes Mærsk at profitere på stigningen.

"Man kan jo begynde at regne på, hvor mange milliarder det har i effekt på regnskabet. Det, alle kigger på, er, at de skal kunne tjene penge på containerforretningen nu," siger Jacob Pedersen og tilføjer:

"Og så skal de kunne løfte deres forventninger til helåret fra et neutralt resultat til et positivt. De kommer næppe til at sætte flere ord på det. Der er så mange op- og nedture i de her rater, at det vil være svært for dem at sætte et præcist tal på."

maersk_line_Business

Der er dog analytikere, der er parat til at kaste malurt i bægeret. Deriblandt Alm. Brand Markets analytiker Jesper Christensen. Han vurderer, at der er risiko for, at Maersk Line kommer til at skuffe.

"Dataene fra (...) konkurrenter indikerer en risiko for, at minimumsestimaterne blandt analytikerne på Maersk Lines rater og resultat kan vise sig at være bedste gæt, samt at den sædvanlige tætte sammenhæng med containerindekset CCFI og Mærsk Lines resultat kan være sammenbrudt i andet kvartal," siger han ifølge Ritzau Finans en optakt til regnskabet tilføjer:

"Derved indikerer dataene en øget risiko for, at A.P. Møller - Mærsk skuffer analytikerne, inklusive os, på resultatet."

Det bliver atter Nils Smedegaard Andersen, der kommer til at præsentere regnskabet. Mærsk-topchefen blev sygemeldt i vinter og måtte efterfølgende gennemgå en hjerteoperation. Nu er han tilbage ved roret, og symbolværdien er klar, siger Sydbanks Jacob Pedersen.

containerskib_business

Omvendt så står Nils Smedegaard Andersen i spidsen for en koncern, som sidst, han præsenterede regnskab, havde en helt anden strategi i Maersk Line.

"Det kan godt være, at han kan komme med nogle meldinger, der kan øge investorernes tillid. Blandt andet ved at man kan holde fast i nogle højere rater. Det er vigtigt, at styrmanden er tilbage på broen," siger Jacob Pedersen og tilføjer:

"Men når det er sagt, så har vi jo også i den tid, Smedegaard har været væk, set en af de største omlægninger af strategi i nyere tid i Mærsk. I 2011 gik man efter at vinde markedsandele og accepterede de uhyggeligt lave priser - i februar i år vendte man fuldstændig rundt og sagde, nu skal vi have noget mere for vore containere."

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere