Del : SMS
Berlingske Business

Smedegaard nedtoner ambitiøse oliemål

pix
Administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen får svært ved at opfylde ambitiøse mål for fremtidens olieproduktion. Foto:

De stort opsatte mål for olieproduktionen i A.P. Møller-Mærsk kan blive svære at nå, antyder topchef Nils Smedegaard Andersen i forbindelse med regnskabet for første kvartal.

Artiklen fortsætter under annoncen

Nils Smedegaard Andersen, topchef i A.P. Møller-Mærsk, holder fast i de ambitiøse målsætninger for fremtidens olieproduktion i den danske virksomhed. Men ambitionerne ser ud til at blive svære at opfylde, tolket ud fra Smedegaards formuleringer på en telekonference i forbindelse med regnskabet for første kvartal.

NETHERLANDS/mærsk line

»Det er klart, at en lang række projekter i olieindustrien udskydes tidsmæssigt, og det kan være svært at sige, hvornår de når op på fuld produktion. Derfor skal det (produktionsmålet, red.) ikke tages som mere end en vision, som vi i øjeblikket holder fast ved,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Olieproduktionen i virksomheden har i de senere år skuffet, fordi den faldende produktion fra den danske del af Nordsøen ikke er afløst af nye fund. Maersk Oil producerede i første kvartal 256.000 tønder om dagen. Målet er, at det tal skal løftes til 400.000 tønder i 2020.

A.P. Møller-Mærsk

I mio. dollars2014 1. kvt2013 1. kvtÆndr.
i pct.
Omsætning11736116341%
Driftsresultat2237186320%
Nettoresultat113071358%
Egenkapital42415396467%
Overskudsgrad19,1 pct.16,0 pct.

»Jeg har ikke grundlæggende ændret mening om, at der er store udfordringer i Mærsk Olie. Det er meget store projekter, som vi har sat i gang, og som vi skal udvikle i de kommende år. Det er betydelige udfordringer, både i størrelsen af investeringerne og for organisationen til at få de her ting til lykkes. Vi har meget arbejde foran os,« siger Smedegaard.

I første kvartal har Maersk Oil brugt 940 millioner kroner på efterforskningsomkostninger - et fald fra næsten 1,3 milliarder kroner for et år siden. Det skyldes blandt andet periodeforskydninger.

»Men derudover har vi kigget grundigt på vores program set i lyset af sidste år, hvor vi ikke fandt det olie, som vi skulle. Det betyder, at nogen ting er sat på hold eller udskudt, indtil vi er sikre på, at vi forstår reservoirerne 100 procent. Det betragter vi som en normal måde at reflektere over de resultater, som vi har nået,« siger Smedegaard.

Skibet Majestic Mærsk forlader København den 30. september

Den danske virksomhed udvinder i øjeblikket hovedparten af sin olie fra den danske del af Nordsøen og i den lille golfstat Qatar. I fremtiden skal blandt et nyt oliefelt i det vestafrikanske land Angola bidrage med en stor del, men præcist hvor meget feltet kommer til at bidrage med, vil Smedegaard endnu ikke afsløre.

»Vi har ikke givet nogle indikationer på, hvor meget der kommer fra Angola. Det kommer selvfølgelig, men ikke lige nu,« siger Smedegaard.

Oliedelen bidrog i første kvartal med en indtjening på knap 1,9 milliarder kroner - uændret fra året før.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere