Del : SMS
Berlingske Business

Smedegaard har nået sine mål

Nils Smedegaard
Overskrift
Foto:
18MASNils-Smedegaard2.jpg
Overskrift
»Der er ikke mange lyspunkter, når vi ser ud i verden. Som virksomhed må vi planlægge ud fra, at det her er en blivende tilstand med langsom vækst.« Sådan lyder det fra topchefen i A.P. Møller - Mærsk, Nils Smedegaard.
18MASNils-Smedegaard3.jpg
Overskrift
Nils Smedegaard
Overskrift
Foto:

A.P. Møller - Mærsk er nået langt siden Nils Smedegaard kom til. Men selv om de fleste mål er indfriet, er virksomheden tvunget til hele tiden at løfte ambitionerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Da Nils Smedegaard en novemberdag i 2007 for første gang trådte ind af døren som den nyudnævnte topchef i A.P. Møller - Mærsk, havde han en presserende opgave.

Containerrederiet Maersk Line – det største område i koncernen – var i alvorlig krise. Rederiet havde for høje omkostninger og var begyndt at blive presset af den svækkede verdensøkonomi. Og da finanskrisen kom ramte det virksomheden med et brag. Og i 2009 måtte den store danske koncern med bøjet nakke gå til fondsbørsen og fortælle om det første underskud i selskabets historie. Maersk Line havde tabt over 11 mia. kr. – et af danmarkshistoriens største tab nogensinde.

Artiklen fortsætter under billedet
LOGO - Topchefernes agenda

Men Smedegaard havde mange andre planer. Han var klar til at forandre virksomheden på alle planer. Mærsk-selskaberne skulle gøres meget mere effektive, A.P. Møller - Mærsk skulle blive bedre til at tale med omverdenen, og så vidste han sandsynligvis allerede dengang, at han en dag ville sælge gruppens store aktieposter i Danske Bank og Dansk Supermarked. Men alt det måtte vente, så længe Maersk Line blødte.

Otte år senere har han og den øvrige ledelse nået mange af de mål, som blev opstillet dengang. F.eks. kunne det igen være gået helt galt for Maersk Line i 2014. Prisen på fragt lå omkring samme niveau som i 2009, men i fjor tjente Maersk Line alligevel penge. En omsigtsvækkende bedrift som var mulig, fordi enorme sparerunder i flere år har skabt et Maersk Line, som i dag er et af verdens mest effektive rederier.

18MASNils-Smedegaard2.jpg

»Da jeg kom til A.P. Møller - Mærsk i 2007, var det vigtigste at få rettet Maersk Line op. Men den helt grundlæggende forskel til nu er, at vi er et meget velindtjenende firma, og stort set alle vores virksomheder er blandt de bedste i deres industrier,« siger Nils Smedegaard.

Han siger, at mange de planer han og resten af ledelsen satte op for otte år, siden er blevet ført ud i livet.

»Vi har nået mange af vores mål. Men man udvikler hele tiden målene, og udgangspunktet er et andet i dag. Vi er en meget stærkere virksomhed, og vi skal derfor selvfølgelig sætte os nye og andre mål,« siger Smedegaard.

Mærsk-chefen har stået i spidsen for en omfattende gennemgang af virksomheden, der har gjort de fleste selskaber i A.P. Møller - Mærsk-gruppen til nogle af de mest effektivt drevne selskaber inden for deres industrier. Han har solgt en stribe af koncernens mange selskaber, der lå uden for kerneområderne olie- og shipping. Lindøværftet på Fyn er lukket og ikke mindst er aktieposterne i Dansk Supermarked og Danske Bank solgt fra.

»Vi har grundlæggende lavet de greb, som vi mente var nødvendige for at komme hen til at være et konglomerat, der kan gå ud og vinde på alle områder«

Noget tyder på, at Smedegaard måske allerede havde en tanke om, at aktieposterne i Danske Bank og Dansk Supermarked havde en forkert ejer. Og at værdien for aktionærerne var begrænset. På spørgsmålet om han allerede i 2007 vidste, at de aktier en dag ville blive solgt, tøver han lidt med et svar.

»Danske Bank og Dansk Supermarked var to virksomheder, som ikke lå naturligt i virksomheden. Det er hvad jeg kan sige om det,« siger Smedegaard.

Men det er ikke kun frasalgene og resultaterne, der har ændret sig under Nils Smedegaard. Selskabet har fået mere en struktureret tilgang til kommunikationen. Det lidt hemmelige og nogen vil sige en smule støvede image er skiftet ud med en ledelse, som ved hvert kvartal kommenterer på udviklingen i de mange forretningsområder.

Smedegaard siger, at det er helt afgørende, at en topchef med faste intervaller stiller sig op og fortæller, i hvilken retning virksomheden skal. Hans målgruppe er omverdenen og investorerne, men meget af kommunikationen udadtil sker for at tale til de mange medarbejdere i koncernen på en anden måde.

»Vi er virksomhed med næsten 90.000 ansatte. Jeg har valget mellem enten at sidde heroppe og være hemmelighedsfuld og få 50 pct. ud af medarbejdere eller sige tydeligt, hvilken vej vi skal. Det er bedre at gå klart ud og sige tingene frem for, at journalisterne ligger og ringer til enkelte personer, får en kopi af et brev eller sidder og gætter i aviserne,« siger Smedegaard.

Han siger, at han har fortrudt, når virksomheden har meldt for offensivt ud om målsætninger, som siden har vist sig at være umulige at nå. Senest har gruppen måtte sløjfe en ambition om at producere 400.000 tønder olie om dagen i 2020.

»Det kan godt være, at målene ændrer sig hen af vejen, men medarbejderne føler, at der er en vilje til at vise resulter. Det, synes jeg, har virket godt. Det betyder ikke, at jeg ikke har kunne bide tungen af mig selv, fordi jeg har sagt et eller andet mål, som jeg måtte trække i mig igen. Men det er en del af det,« siger Smedegaard.

Nils Smedegaard kom til A.P. Møller - Mærsk efter en succesfuld tid i Carlsberg. Her havde han vendt udviklingen og gjort bryggeriet meget mere effektivt. Det fik kursen op på Carlsbergs aktier og gav virksomheden i Valby mulighed for at lave Danmarkshistoriens største opkøb i 2008, da den britiske konkurrent Scottish & Newcastle blev købt.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere