Del : SMS
Berlingske Business

Smedegaard håber på disciplin

Smedegaard
A.P. Møllers topchef Nils Smedegaard Andersen. Foto:

Mærsk-topchefen er godt tilfreds med kvartalsregnskabet, når man tager de økonomiske omstændigheder i betragtning, og håber samtidig, at shippingbranchen holder disciplinen og derved undgår tidligere tiders store udsving i containerraterne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Koncernchefen for A.P. Møller - Mærsk Nils Smedegaard Andersen er tilfreds med resultatet i tredje kvartal, når man samtidig kigger på de store udfordringer, der ligger i den økonomiske situation i Europa og overkapaciteten på fragtruterne til Asien.

"En rund milliard dollars er derfor et udmærket resultat," sagde han umiddelbart efter regnskabets offentliggørelse i en pressebriefing.

Han ser positivt på, at man kan levere et positivt resultat for shippingdivisionen Maersk Line, der ellers har været lidt af et problembarn for koncernen. Særligt ruten mellem Asien og Europa har været hårdt ramt af overkapacitet og store udsving i fragtraterne. Maersk Line fik har i årets første ni måneder leveret et overskud på 731 mio. kr. mod 219 mio. kr. på samme tidspunkt sidste år.

maersk line

"Det kommer af godt arbejde på effektivitetssiden, men også på ratesiden. Bedre kontrakter og stigninger i markedet har hjulpet. Derfor er det et rigtig udmærket resultat," siger han.

Fra første november har Maersk Line desuden varslet ratestigninger.

"Det er et udtryk for, at vi fortsætter med at arbejde på at få rimelige betalinger på de ydelser, vi yder vores kunder," siger han.

Han håber, at Maersk Lines konkurrenter er indstillet på at holde disciplinen i forhold til fragtraterne, så man ikke længer oplever de store udsving. Når et selskab sænkede priserne, har de andre tidligere været nødsaget til at følge med.

"Vi håber på, at den disciplin eller forståelse, der er kommet omkring det, er holdbar," siger Nils Smedegaard Andersen.

Han vurderer, at rederierne har lært lektien.

"Min vurdering er, at disciplinen er blevet bedre, og at vi derfor kan se en lidt mere stabil indtjening, end vi så for et par år siden. Alle forstår, at hvis ikke rederierne får en fornuftig pris for deres ydelse, så bliver den dårligere. Man skal dog ikke gå ud fra, at der igen kan komme et bump på vejen, hvor raterne falder," siger Nils Smedegaard Andersen.

Derudover arbejder A.P. Møller - Mærsk på på koncernniveau på optimere forretningen. Her fremhæver han de salg af skibe, som løbende er foregået året igennem, samt ekspansionen på verdens vækstmarkeder.

Maersk Line overrasker positivt - 1

Blandt andet i Mellem- og Sydamerika, hvor havneforretningen Mærsk Terminals er i gang med udvikling i blandt andet Mexico, Costa Rica og Peru.

"På terminalsiden offentliggjorde vi også overtagelsen af en delkontrollerende aktiepost i Ruslands største havneområde. Det er fuldstændig på linje med vores ambition om at ekspandere på vækstmarkeder," siger han.

På oliesiden har Mærsk haft succes med olieprojektet i Chissonga-feltet i Angola, hvor man til næste år ventes at være er klar til at gå til myndighederne med et prospekt i andet halvår af 2013. Tidligere på året meldte A.P. Møller - Mærsk for første gang ud, at man ventede at kunne tappe den første olie i Angola fra 2018.

På trods af, at kvartalsregnskab blev bedre end forventet, så er A.P. Møller - Mærsk imidlertid påpasselig omkring forventningerne for året som helhed.

"Inden for havneforretningen er der usikkerhed om volumen, og der kan også ske noget omkring Drilling, der kan påvirke regnskabet. Det, der virkelige, betyder noget, er dog, om olieprisen holder et fornuftigt niveau, og om raterne i forhold til Maersk Line pludselig vil falde," siger Mærsk-chefen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere