Del : SMS
Berlingske Business

Skat beskyldes for bøllemetoder på bilområdet

Skat nedlægger 11 skattecentre
Skat bruger trusler for at få bilforhandlere til at makke ret, lyder beskyldningerne. Foto:

Skat bruger trusler for at få bilforhandlere til at makke ret, lyder beskyldningerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er en super forretning for Skat at jagte afgiftsfusk på nye biler. Men flere politikere står nu frem og beskylder Skats metoder for at være for hårdhændede og med tvivlsom rygdækning i reglerne.

pix-henriklaerse

Problemet ligger i bilforhandlernes betaling af registreringsafgift, når der sælges en ny bil. Skat har i en stribe kontrolaktioner beskrevet i Skats Gennemsigtighedsrapport for 2013 opkrævet 600 mio. kroner fra 27 bilforhandlere, hvoraf en del er efterbetaling for at have tryllet registreringsafgiften kunstigt ned for at tjene flere penge. Men flere eksperter påpeger, at Skats efteropkrævning er sket på et tvivlsomt grundlag.

Ifølge Skat er problemet, at bilforhandlere eftermonterer ekstraudstyr uden registreringsafgift eller undgår afgift ved at skrue på prisen på kundernes byttebiler. Ifølge flere kilder – herunder eksperter, politikere og organisationer i bilbranchen – er der tale om en slags forhandling, hvor Skat presser bilforhandlerne til at betale ved f.eks. at true med en endnu større regning.

Ingen forhandlere har ønsket at stå frem med problemstillingen af frygt for repressalier fra Skat. Men Skat er gået for vidt i sin ageren over for bilforhandlerne, lyder det nu fra flere sider af Folketinget. Skatteordfører Brian Mikkelsen fra de Konservative er rystet:

»Den her sag med bilforhandlerne er desværre blot en del af en stribe principielle sager, hvor Skat opfører sig som bøller og bruger bulldozermetoder. Bilafgifterne er for høje i Danmark, og Skat ser ud til urimeligt at presse forhandlerne unødigt,« lyder det fra Brian Mikkelsen.

På mandag er skatteminister Morten Østergaard (R) kaldt til åbent samråd for at drøfte status på regeringens bebudede reform af bilafgifterne. Her vil Venstres skatteordfører Torsten Schack Pedersen (V) tage sagen op.Er det rigtigt, at Skat bruger en slags bøllemetoder?

»Det har jeg også hørt. Hvis det er sandt, at en bilforhandler ikke har været enig med Skat, og Skat derefter har fremlagt det, som om man så vil tage gamle sager frem, så er der noget helt galt på området,« siger skatteordføreren.

Hos Autobranchen, der organiserer bilforhandlerne, har direktør Jens Brendstrup set sager, hvor Skats adfærd er problematisk.

»Vi har set flere eksempler, hvor der er givet helt åbenlyse trusler. Det har vi også fra advokaterne. Det er bøllemetoder. Vi havde håbet på, at Skat havde lært noget i forhold til Kasi-Jesper og fotomodellen Camilla Vest. Men det er ikke slået igennem over for den enkelte skattemedarbejder, der er ude og kontrollere forhandlerne,« siger Jens Brendstrup.

I Skats ledelse tager man stærkt afstand fra beskyldningerne.

»Skats ledelse er bekendt med, at branchen mener, at visse forhandlere er blevet presset til at indgå forlig eller er blevet truet med andre repressalier. Disse beskyldninger tager Skats ledelse meget alvorligt. Og Skat har derfor også opfordret branchen til at konkretisere disse beskyldninger, så Skat kan undersøge dem. Skat har dog ikke modtaget konkrete oplysninger. Anvendelse af trusler om, at Skat vil indlede straffesag, såfremt en virksomhed ikke accepterer Skats forslag, vil ikke alene være udtryk for dårlig og usaglig forvaltningsskik, men også en uacceptabel overtrædelse af Adfærdskodeks for ansatte i Skat,« lyder det i et mailsvar.

pix-biler

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere