Del : SMS

Skal der vindmøller på Mærsk-skibe?

emam
Emma Mærks er verdens største containerskib. Hver dag udleder hun lige så meget CO2 som en større dansk provinsby, det skal to små vindmøller måske rette en smule op på. Foto:

En aktionær i Danmarks største rederi har foreslået et noget ukonventionelt miljøtiltag.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det ligger danske aktionærer frit for at fremsætte forslag til forbedring af deres virksomheders forretninger. Aktionærernes gøren og laden kan have stor indflydelse - senest blev der renset godt og grundigt ud blandt medlemmer af Vestas' bestyrelse på foranledning af en række storaktionærer.

Hvor mange aktier den ene aktionær, der netop har fremsat et forslag til A.P. Møller - Mærsk generalforsamling, vides ikke, men vedkommende får antageligt svært ved at gennemføre sit green tech-forslag. Grøn teknologi er hipt og har efterhånden været det i et stykke tid. A.P. Møller - Mærsk brændstofsslugende flåde udleder mange tons CO2 hvert år, og det vil den omtalte aktionær nu forsøge at rette op på.

Aktionæren, der ikke nævnes ved navn i indkaldelsen til generalforsamling, har foreslået, at der installeres to små vindmøller i forstævnen på et enkelt af rederiets skibe. De to små møller skal så skære en del af skibets CO2-udledning. Skibene i  Emma Mærsk-klassen udleder hver dag lige så meget CO2 som en større dansk provinsby. Men ja, mange bække små.

Bestyrrelsen i A.P. Møller - Mærsk støtter ikke forslaget.

En anden aktionær har fremsat at forslag, der skal sikre, at selskabet ikke støtter partier eller enkeltpersoners valgkamp i Danmark. Bestyrelsen støtter heller ikke det forsalg.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere